بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، یکی از مزایای مهم و اصلی در زنجیره تولید فولاد در داخل، برخورداری از ماده اولیه و حامل‌های انرژی در کشور است. نباید تولیدکنندگان از قبل دیدگاه کلی خود را بر این اصل قرار دهند که واردات ماده اولیه یا همان سنگ‌آهن باید از خارج انجام شود.
ذهنیت سرمایه‌‌گذاران در ایران و ژاپن متفاوت است. البته در قوانین بخش معدن در کشور کسری وجود ندارد و شاهد کاهش اثر‌گذاری دولت بر بخش معدن هستیم. بر همین اساس، در خصوص صنایع معدنی هم لازم است اشاره کرد که تاکنون احداث این واحدها به جهت اطمینان از عرضه امن مواد اولیه و تامین زنجیره تولید بوده‌است.
اعضای این زنجیره نیز باید خود را متعهد به تامین نیاز زنجیره تولید بدانند و بخش پایین‌‌دستی خود را تامین کنند. علاوه بر این، در صورتی که تامین مواد اولیه زنجیره فولاد مشکلی نداشته باشد، می‌توان بدون مانع و عوارض آن را به بخش صادرات اختصاص داد.
به همین ترتیب، دولت باید برای کل کشور تصمیمی کارآمد و صحیح اندیشه کند. مادامی که بسیاری از طرح‌های فولادی در ایران می‌توانند پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد داشته‌باشند، باید برای تغذیه این واحدها تلاش کرد و دولت هم در این موارد تعهد تامین خوراک داده‌است.
در رابطه با قیمت‌‌گذاری دستوری می‌توان اشاره کرد که در سال‌های اخیر و قبل از مشکلات فعلی حاکم بر کشورمان، اعمال عوارض صادراتی وجود نداشت. با این حال، در شرایط کنونی اوضاع نسبت به قبل تغییر کرده و گویی شرایط جنگی بر اقتصاد کشورمان حاکم شده‌است.
در این روزها تمرکز کارشناسان و مسئولان حوزه بازار فولاد به سمت ارزش افزوده منعطف است. به گفته آنان نمی‌توان مادامی که در کشور نیاز به تامین مواد اولیه زنجیره فولاد مشهود است، نمی‌توان این مواد را به بخش صادرات اختصاص داد.
با توجه به شرایط فعلی انتظار می‌رود که دولت از تولیدکنندگان حمایت کنند. البته به‌رغم وضع عوارض، کل صادرات مواد معدنی کشور در سال‌های اخیر در دوره بحران بیش از سال‌های قبل بوده و محدودیتی در حجم صادرات بوجود نیامده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)