بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای وضعیت بازار آهن در این روزها ، بازار داخلی فولاد تحت فشار مهندسی عرضه از سمت خصولتی‌ها و محدودیت موجود در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش واقعا خصوصی سیری افزایشی داشته‌است. سیر صعودی حاکم بر بازار در حالی اتفاق افتاده که با تقاضای مصرف داخلی واقعی هم همسو دیده نمی‌شود. برخلاف سیر افزایشی به وجود آمده در بازار داخلی، در بازارهای جهانی روندی نزولی حاکم می‌باشد.
هم اکنون بیشتر فعالیت‌ها و معاملات موجود در بازار داخلی فولاد، پیرامون میلگرد آجدار و در نرخ کف بازار و بیشتر بین انبارها و مبادی انجام می‌پذیرد. خریداران در بازار بورس کالا برای محصولاتی مثل تیرآهن و ورق به دلیل اختلاف قیمت معنادار و قابل توجه بین نرخ‌های معاملاتی بورس کالا و بازار، سر و دست می‌شکنند. با این حال، به جز خریداران بورس کالا، برای مابقی فعالان این حوزه، نرخ این کالاها توجیه فعالیت و سرمایه‌گذاری یا خرید ندارد، زیرا این اختلاف قیمت از ریسک بالای سرمایه‌گذاری برای این دست از مخاطبان حاکی می‌باشد.
در این چند روز گذشته نیز، در بازار میلگرد آجدار میزان خرید از بورس کالا با توجه به حباب صفر قیمت‌های معاملاتی بورس و بازار، توجیهی نداشت. با این حال، چند روزی است که به سبب روند افسارگسیخته افزایش قیمت‌های بازار، تولیدکنندگان واقعی خصوصی، متاثر از فشاری که از سمت مواد اولیه و خصولتی‌ها از سمت آهن اسفنجی به آن‌ها وارد می‌شود، مجددا به سمت بورس کالا متمایل شده‌اند.
مسئله‌ای که این روزها اهمیت دارد، توجه به مهندسی عرضه‌های داخلی و قیمت‌سازی مصنوعی در سمت عرضه و در بازار داخلی است. این در حالی است که قیمت‌های فعلی تقریبا به حد آستانه معادل به قیمت‌های صادراتی به همسایگان ایران رسیده و نرخ‌های کنونی چندان جذاب برای سرمایه‌گذاری میان مدت یا بلند مدت دیده نمی‌شود، آن هم در این شرایط که روند نرخ‌های جهانی هم نزولی می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)