بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تحریم بازار تختال و شمش فولادی، سنگینی تحریم‌های ایالات متحده همچنان بر بازارهای شمش و تختال فولادی ایران ادامه دارد.
بازارهای صادراتی شمش و تختال فولادی ایران در هفته منتهی به روز پنجشنبه، متاثر از فاصله گرفتن شرکت‌کنندگان بازار چین از این بازار به دلیل ادامه تعطیلات سال نو چین و همچنین کاهش انگیزه خرید آن‌ها تحت فشار تحریم‌های آمریکا، ضعیف بود.
شاخص نرخ صادراتی شمش سی آی اس فوب دریای سیاه، در طول هفته متاثر از تضعیف نرخ قراضه آهن، توام با 4 دلار کاهش به رقم 392 دلار برای هر تن رسید.
شاخص نرخ روزانه قراضه آهن سنگین، درجه یک و دو با ترکیب 80 به 20، با مبدا اروپای شمالی تحویل مقصد بنادر ترکیه در روز چهارشنبه 264.42 دلار بر تن بود که این رقم به اندازه 16.28 دلار کاهش را در طول هفته نشان می‌دهد.
اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های فولادی ایران در اوایل ژانویه، عامل اصلی جلوگیری از پیش‌خرید محصولات آن‌ها از منطقه بود. علاوه بر این، تولیدکنندگان ایرانی نرخ پیشنهادی محصولات فولادی خود را همچنان بالا نگه داشته‌اند.
شمش ایران در بازه قیمت 385 الی 395 دلار برای هر تن فوب پیشنهاد شده‌بود. این در حالی است که شرکت‌کنندگان بازار معتقدند، دامنه نرخ 380 الی 385 دلار برای هر تن فوب می‌تواند از کارآمدی نسبتا بیشتری برخوردار باشد.
پیش‌خرید جدیدی در طول هفته شنیده نشد، ضمن اینکه شرکت‌کنندگان بازار انتظار دارند پس از فعالیت 10 روزه حداقلی و پایان تعطیلات سال نوی چینی‌ها، فعالیت‌های بازار مجددا افزایش پیدا کند.
در پاسخ به شیوع ویروس کرونا که اولین بار در ووهان چین کشف شد، تعطیلات ملی چین، از 30 ژانویه تا دوم فوریه تمدید شد.
ارزیابی شاخص نرخ هفتگی فست‌مارکت در خصوص نرخ شمش صادراتی ایران فوب بنادر این کشور، در تاریخ 30 ژانویه، در بازه قیمت 380 تا 385 دلار برای هر تن فوب بود که نسبت به دامنه نرخ 380 تا 387 دلار بر تن در تاریخ 22 ژانویه کاهشی بوده‌است.
بازار صادراتی تختال فولادی ایران نیز آرام بود. این در حالی است که شرکت‌کنندگان بازار به فست‌مارکت عنوان کرده بودند که انتظار دارند در هفته بعد شاهد وقوع برخی پیش‌خریدها باشند. از سوی دیگر آن‌ها از سمت و سوی قیمت‌ها مطمئن نیستند، دلیل این مسئله را می‌توان سخت‌تر شدن تحریم بازار تختال و شمش و کاهش قیمت مواد اولیه دانست.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)