بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روزهای اخیر مشکل اصلی و اساسی در صنعت فولاد را نمی‌توان به تولید نسبت داد. می‌توان گفت که در این روزها اساسی‌ترین چالش پیش روی فولادسازان به تقاضاهای سوداگرانه مرتبط می‌شود. در صورتی که کنترل‌ها و بررسی‌ها به صورت پیوسته انجام شود، این مشکل نیز حل خواهد شد.
کارشناسان صاحب‌نظر در حوزه فولاد بر این عقیده‌اند که به دلیل اینکه هر تولیدکننده‌ای نیاز دارد که محصولاتش را در حجمی انبوه و بدون دردسر وارد بازار کند، فاصله درب انبارهای فولاد و ورودی انبارها با ایجاد انحصار، باعث بوجود آمدن بازار سیاه صنعت فولاد می‌شود.
بر همین اساس، لازم است که مسئولان بازار فولاد به سوالات به وجود آمده در مورد تشکیل بازار سیاه پاسخ دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، راه‌های افت بهای تمام شده محصولات فولادی را مورد بررسی قرار داده و طبق گفته وی برای کاهش قیمت تمام شده یک محصول، باید این نکته را مد نظر قرار داد که هر واحد تولیدی بر اساس نوع تکنولوژی، کارخانه، فرآیند تولید و نوع تولیدات، راه‌کار منحصر به فردی برای افت قیمت محصولاتش دارد.

با این حال، به طور کلی هر واحد صنعتی باید روی چند پارامتر اصلی برای افت قیمت محصولاتش تمرکز کند. وی در ادامه اشاره کرد که پارامترهای اصلی برای پایین آوردن قیمت تمام شده تولیدات را می‌توان در بهره‌وری نیروی انسانی، بهره‌وری ماشین‌آلات و تجهیزات، بهره‌وری منابع مالی و بهره‌وری زمین و امکانات دانست. هر یک از این پارامترها می‌تواند بر قیمت تمام شده محصولات فولادی اثرگذار باشد.
به این ترتیب، بهره‌وری نیروی انسانی به این معناست که هر نفر در مقابل یک ماه حقوق، چند کیلوگرم فولاد را به تولید می‌رساند.
بهره‌وری ماشین‌آلات نیز به این معناست که راندمان کارخانه از مواد ورودی تا محصول خروجی چند درصد است و چند درصد از این مواد به صورت پرت به جاهای دیگر روانه می‌شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)