بازار داخلی و جهانی سنگ‌آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 4 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت سنگ‌آهن وارداتی با خلوص 62 درصد در چین در هفته‌ای که گذشت تا حدود 3 دلار افت داشته و با قیمت حدود 92 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تقاضای فولاد و رشد اقتصادی این کشور و همچنین تعطیلات سال نو چین بر افت قیمت اثر گذاشت.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که در ماه مارس میزان تقاضای سنگ‌آهن در چین بهبود یابد، اما با این حال با توجه به ریسک‌های موجود، این موضوع بعید به نظر می‌رسد. اغلب تجار چینی ترجیح می‌دهند که فعلا انبارها را پر نکنند.

آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد در بازار صادرات ایران در حدود 50 سنت ارزان‌تر از هفته قبل شده و با قیمت 57.8 دلار برای هر تن فوب معامله می‌شود. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد ایران نیز از 55.2 دلار به 54.7 دلار هر تن فوب کاهش یافت.

 

بازار داخلی و جهانی قراضه آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 4 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در کشور ترکیه قراضه آهن وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 هفته گذشته به 279 دلار هر تن سی اف آر رسید که نسبت به هفته قبل تا 12 دلار ارزان‌تر شد. قراضه آهن وارداتی در ترکیه نیز از 281 دلار به 269 دلار هر تن سی اف آر رسید.

در هفته گذشته قیمت قراضه آهن سنگین صادراتی کلاس 2 ژاپن 231 دلار هر تن فوب شد که حاکی از ثبات قیمت آن می‌باشد.

متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا 299 دلار هر تن سی اف آر برای قراضه سنگین 20-80  بود. قراضه کانتینری وارداتی در تایوان 250 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.

 

قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا در حدود 300 دلار هر لانگ تن شد که یک دلار افت داشت. همچنین برآورد شده خریدهای فوریه در بازار داخلی آمریکا 10 تا 20 دلار از ژانویه ارزان‌تر شود.

 

بازار داخلی و جهانی بیلت

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 4 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، بیلت صادراتی سی آی اس در هفته‌ای که گذشت از 415 دلار به 395 دلار هر تن فوب رسید. بازار منتظر رسیدن قیمت به 390 دلار در آینده نزدیک است، چرا که بازار قراضه آهن ترکیه نزولی بوده و جو بازار در کل منفی است. در ترکیه کسی تمایلی به خرید بیلت سی آی اس نشان نداد و قیمت مورد نظر خریداران 400 دلار هر تن سی اف آر معادل 385 دلار هر تن فوب بود. در جنوب شرق آسیا بازار واردات بیلت در سکوت بود و همه منتظر ارزان‌تر شدن قیمت‌ها بودند. علاوه بر این، بیلت صادراتی چین نیز از 478 دلار به 481 دلار هر تن فوب بهبود داشت.

قیمت شمش در هفته گذشته ثابت بود. دو روز اول هفته به علت پایان ماه معاملات راکد بود ولی از اول هفته بازار خودش را پیدا کرد و از روز شنبه میانگین قیمت 46300 ریال به 46675 ریال تا آخر هفته رسید. بازارهای چین و خاور دور تعطیل است و روند قیمت شمش هم نزولی است. در صورتی که عرضه آهن اسفنجی تغییر نکند قیمت‌ها نباید تغییر کند.

 

در هفته اخیر فولادی‌ها دو گردهمایی داشتند. تکیه اصلی این نشست‌ها بر عدم توازن بین عرضه مواد اولیه و فولاد میانی بود. قطعا اگر تحریم‌ها نبود، عمق مشکل بیشتر نمود پیدا می‌کرد.

 

جالب این است که تعدادی از تولیدکنندگان اسفنجی مثل گل‌گهر و نی‌ریز در آینده خطوط ذوب خود را راه‌اندازی خواهند کرد. در نتیجه فاصله بین واحدهایی که خودشان مالک معدن نیستند، بیشتر خواهد شد. اما با برداشته شدن تحریم‌ها مشکل خود را به شکل عمیق‌تری نشان خواهد داد و سیاست سهمیه‌بندی و کنترل پاسخ‌گو نخواهد بود.

 

بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 4 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، میلگرد صادراتی ترکیه هفته گذشته تا 8 دلار افت داشته و 430 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی نیز افت قیمت قراضه، میلگرد را ارزان‌تر کرده و در بازه قیمت بین 501 تا 511 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

میلگرد صادراتی چین در حدود 472 دلار هر تن فوب شنیده شد که نشان از ثبات قیمت آن بوده‌است. بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک خرید از بازار صادرات میلگرد چین صورت گیرد، چرا که خریداران موجودی کافی دارند و اخیرا از سایر عرضه‌کننده‌ها خرید کافی داشته‌اند. در بازار داخلی چین نیز میلگرد در بازه قیمت 527 تا 531 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد و بدون تغییر ماند.

میلگرد صادراتی سی آی اس نیز در 440 دلار هر تن فوب باقی ماند. در بازار داخلی اروپا قیمت میلگرد 480 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد که 5 یورو رشد داشت. در بازار آمریکا نیز میلگرد در 628 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.

در روز شنبه متوسط قیمت میلگرد 8 تا 32 میلی‌متر در حدود 50732 ریال بود. با اعلام افزایش قیمت پایه در بورس، بعضی کارخانه‌ها علیرغم رکود کمربند را سفت بستند و همین امر باعث شد قیمت متوسط به 51111 ریال برسد ،ولی ضعف تقاضا باعث شد تا قیمت تا پایان هفته به 50943 ریال برگردد.

 

در روز شنبه، قیمت تیرآهن 60067 ریال بود که تا پایان هفته روندی صعودی یافت و به 61933 ریال رسید. مشخص نیست این روند تیرآهن که در هر حالتی روند صعودی دارد تا کی ادامه خواهد یافت؟

 

بارندگی در جنوب و برف در شمال، تولید و معاملات را محدود کرده‌است. همین این امر بازار را ساکت نگه می‌دارد، مگر اینکه بازی با قیمت‌ها در بورس ادامه یابد.

 

بازار داخلی و جهانی ورق آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 4 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته صادرکننده‌های چینی  قیمت ورق گرم خود را قبل از خروج از بازار برای تعطیلات بالا بردند. قیمت این کالا تا حدود 10 دلار رشد داشته و در بازه قیمت 505 تا 515 دلار هر تن فوب شنیده شد.

 

در بازار داخلی چین ورق گرم در بازه قیمت 563 تا 566 دلار هر تن درب کارخانه بود. کارخانه‌ها پیشنهادها را ثابت نگه داشتند و فعالان بازار نسبت به آینده بازار پس از تعطیلات خیلی خوش‌بین نیستند.

 

ورق گرم صادراتی سی آی اس 483 دلار هر تن فوب شنیده شد که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت.

 

در ترکیه قیمت ورق  اخیرا با افت قیمت قراضه آهن ارزان‌تر شده‌است. ورق گرم صادراتی ترکیه از 510 تا 515 دلار به 500 تا 505 دلار هر تن فوب رسید.

 

در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 452 یورو به 459  یورو هر تن درب کارخانه افزایش یافت. در بازار آمریکا نیز ورق گرم 6 دلار افت داشته و در نهایت با قیمت 602 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

 

در روز شنبه در اصفهان قیمت ورق گرم با ضخامت دو میلی‌متر، 69700 ریال معامله می‌شد و در اهواز 66000 ریال بود ولی تا پایان هفته قیمت‌ها صعودی شد.

 

در اصفهان قیمت این کالا به 72600 ریال و در اهواز به 69000 ریال رسید. ورق‌های گرم با ضخامت 3 تا 5 میلی‌متر در بازار عرضه نمی‌شد ولی میانگین قیمت ضخامت 6 تا 15 میلی‌متر که روز شنبه 75560 ریال بود تا آخر هفته به 77300 ریال رسید.

 

اعتراض‌ها نسبت به تاخیر تحویل سفارش‌های فروخته شده در بورس ادامه دارد و به همین علت فولاد مبارکه طی نامه‌ای به بورس کالا وعده داده که هر هفته کالا عرضه کند، ولی سیاست بازی با قیمت ادامه خواهد یافت و این امر به معنای کاهش قیمت نیست.

 

در واقع مبارکه برای نشان دادن سود در ترازنامه و به دنبال آن بازار سهام باید حجم فروش را بالا ببرد، ولی تحویل این کالا برای اردیبهشت یا خرداد سال آینده خواهد بود. به این ترتیب، فروش بالا رفته و عرضه کنترل شده‌است. بازار هم بهم نخورده است و همه راضی هستند!

 

ورق اکسین همچنان با محدودیت عرضه روبروست. در روز شنبه میانگین قیمت سایز‌های 8 تا 40 میلی‌متر 75143 ریال بود ولی تا آخر هفته به 76786 ریال رسید. اکسین به تولید ورق‌های APi مشغول است و سفارش خوبی هم برای آن گرفته، اما این مساله روی تامین اسلب ST37 فشار می‌آورد.

 

بنابراین کاویان، اهواز و گیلان اسلب مورد نیازشان را مثل 6 ماه قبل نمی‌توانند تهیه کنند. اگر اکسین به تولید تجاری بازگردد شرایط تغییر خواهد کرد. کاویان هم از قاعده اکسین به دور نیست، چون از یک سمت درگیر عرضه اسلب است و از طرف دیگر با تقاضای گرسنه بازار در روز شنبه میانگین قیمت را به حدود 70400 ریال رساند. تا روز سه‌شنبه نیز قیمت به 71425 ریال رسید و در روز چهارشنبه فروش متوقف شد.

 

ورق سرد با اعجاب روبرو شد. قیمت این محصول در بازار بورس کالا در روز سه‌شنبه با بالاترین قیمت خود یعنی 92000 ریال فروش رفت. این در حالی است که قیمت قبلی این کالا درحدود 84697 ریال بود.

 

ورق گالوانیزه تا روز دوشنبه کمی بهبود یافت، ولی در روز سه‌شنبه قیمت این کالا ثابت شد و بازار آرام گرفت. در روز چهارشنبه نیز به علت نوسان قیمت ورق سرد، موجودی ورق سیاه متوقف شد. به همین ترتیب،لازم است که تا اوایل هفته صبر کرد تا نتیجه قیمت‌ها در بازار مشخص گردد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)