بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها در بخش خصوصی بازار آهن، چشم‌انداز تولید به روشنی مشخص نیست. این مسئله را می‌توان ناشی از رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار صنایع فولادی دانست.

افزایش بی‌مهابای قیمت‌ها برای فعالان بازار، انتظار ثابت ماندن قیمت‌ بالای محصولات فولادی بدون جوسازی را ایجاد کرده‌است. با این حال، این نوع توقع و بازار نابسامان آهن دیری نخواهد پایید که با شکست مواجه شود.

در این روزها، بخش‌های خصوصی از کمبود مواد اولیه برای تولیدات خود در رنج هستند. آنان بر این عقیده‌اند که تنها راه‌حل این مشکل، افزایش قیمت‌ها است. البته این ادعا در مقابل حجم عظیم ظرفیت‌های تولید در حوزه مقاطع طویل فولادی در کشور که به روایتی در کل حجم تولید فولاد در حال حاضر رتبه ششم تولید جهانی می‌باشد، شک‌برانگیز است.

به عنوان مثال، آخرین خبرها از قیمت میلگرد آجدار صادراتی ایران به بعضی از کشورهای همسایه نشان‌دهنده آن است که قیمت این کالا پیرامون 390 تا 400 دلار برای هر تن می‌باشد. این در شرایطی است که نرخ صادراتی میلگرد رقیبان ایران در بازه قیمت 430 تا 440 دلار برای هر تن اعلام شده‌است.

با این وجود، برخی از کارشناسان بر این باورند که حتی با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده بر این قیمت یا بدون مالیات بر ارزش افزوده، نرخ میلگرد آجدار نمی‌تواند در شرایط فعلی بیشتر از این مرز قیمت در بازارهای صادراتی رشد کند.

در این روزها، شنیده‌های مواد اولیه گران قیمت و یا هزینه تولید گزاف با وجود سایر مشکلات، برای مجاب نمودن خریدار در جهت پرداخت مبالغی بیشتر از 4560 تومان منطقی به نظر نمی‌رسد.

این مسئله بارها و در شرایط مختلف به آن پرداخته شده که نرخ محصول نهایی نمی‌تواند بدون ضابطه و خط قرمز با وجود همه مشکلات حاکم بر بازار و زنجیره توزیع، روندی افزایشی را دنبال کند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)