بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای چالش‌های موجود صنعت فولاد، تحریم‌های حاکم شده بر کشور ما و به ویژه صنعت فولاد مربوط به این روزهای اخیر نیست و کشور سال‌هاست که با این موضوع آشنا است و دست و پنجه نرم می‌کند.

همواره مشکلاتی در حوزه فعالیت صنایع معدن و فولاد وجود داشته‌است. در سال‌های اخیر وقتی شرکتی از سوی دولت آمریکا مورد تحریم قرار می‌گرفت، در صورت امکان با استفاده از صادرات محصولات خود با فشار ناشی از تحریم‌ها مقابله می‌کرد.

به طور کلی، یکی از راه‌های مبارزه با تحریم در صنایع فولادی، صادرات محصولات کلیه شرکت‌ها به واسطه شرکت‌‌های کوچک‌‌تر بخش خصوصی می‌باشد، اما در صورت قرار گرفتن نام این شرکت‌های کوچک‌تر در لیست تحریم، باز هم این راه‌حل با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

علی رغم این موضوع، به دلیل قرار گرفتن نام شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتی‌هایی که در زمینه انتقال محصولات صنایع فولادی با ایران همکاری می‌کردند در فهرست تحریم، فروش فولاد ایران با مشکلاتی بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

با این حال، می‌توان گفت که این مشکلات در حوزه رشد نرخ حمل و نقل دریایی به وجود می‌آیند و نمی‌توانند صادرات را متوقف سازند.
به دلیل اینکه ایران از نظر تولید و کیفیت در صنعت فولاد و قیمت مناسب در جایگاه بالایی بین بازارهای بین‌المللی قرار گرفته، باز هم خریداران خود را در بازارهای هدف صادراتی دارا می‌باشد.

کشورهای منطقه منا، جنوب شرق آسیا و به طور کلی مشتریان محصولات ایرانی به هیچ عنوان نمی‌خواهند بازار ایران را از دست بدهند، اما در حال حاضر مشکلاتی بر اثر تحریم‌ها به وجود آمده که باعث شده بسیاری از خریداران خارجی از این موضوع استفاده سوء کنند. به دنبال همین مسئله، قیمت اعلام شده برای محصولات فولادی ایرانی کمتر از مقدار واقعی آن‌ها می‌باشد.

در نهایت، تحریم‌‌های جدید باعث شده که قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی فولاد با افزایش هزینه‌های جانبی همراه شود. همچنین، مشکلات موجود در نقل و انتقالات مالی، پرداخت‌ها و تهیه مدارک کشتیرانی از گذشته بیشتر خواهد شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)