بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، چندی پیش طرحی مبنی بر ممنوعیت عرضه ورق فولادی در خارج از بازار بورس کالا ارائه شد. این طرح موجب شد که مشکلاتی در حوزه تامین به موقع مواد اولیه به وجود آید. علاوه بر این، واحدهای تولیدی را با نوسانات نرخ و کمبود نقدینگی مواجه کرد.

کارشناسان بر این باورند که برای خطوط تولیدی و شرکت‌های تولیدکننده صنایع فولادی لازم است که منبع تامین مواد اولیه به صورت پیوسته شناسایی شود.

در صورتی که تولیدکننده‌ای قصد داشته باشد که هر چند وقت یک بار، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار بورس تامین کند، ممکن است نتواند خرید خود را به دلیل شرایط حاکم بر بازار بورس کالا انجام دهد. همین مسئله باعث خواهد شد که تولیدکننده با ریسک جبران‌ناپذیری مواجه شود و قادر به تامین مواد مورد نیاز خود در زمان نیاز نشود.

با وجود اینکه، نوسانات قیمتی در بازار بورس کالا ممکن است نرخ محصولات فولادی تولیدی کارخانه‌جات متقاضی را با نوسانات و التهاباتی روبه‌رو کند، اما نیاز است که یک واحد تولیدی هزینه تمام شده محصول خود را بدون تغییر نگه‌دارد. بدین وسیله، در بازار قدرت رقابت برقرار می‌شود.

بنابراین، در صورتی که عرضه ورق در بورس کالا با محدودیت روبه‌رو شود، تولیدکننده با مشکل نرخ‌گذاری روبه‌رو خواهد شد. مسئله دیگری که این طرح برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی می‌باشد، زیرا پرداخت به صورت نقدی برای واحدهای کوچک تولیدی به جهت خرید مواد اولیه دشوار می‌باشد. علاوه بر این، بورس را نمی‌توان یک منبعی برای تامین مواد اولیه لازم، مطمئن و پایدار دانست، زیرا سهم هر کس از بازار مشخص است.

تولیدکنندگان به صورت ماهانه به مشتریان خود متعهد هستند و در صورتی که نتوانند در زمان مقرر سفارشات آنان را تامین کنند، قادر به پاسخگویی به سهم بازارشان نخواهند بود.

طرح ممنوعیت عرضه ورق در خارج از بازار بورس کالا می‌تواند همانطور که فروش داخلی را تحت تاثیر قرار داده، بازار خارجی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. این مسئله به دلیل تحویل به موقع و با کیفیت محصول به شرکت‌های خارجی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در صورتی که عرضه‌کنندگان قادر به تحویل به موقع نباشند، در بازارهای هدف صادراتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)