بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تحریمات صنایع فولادی ایران ، در روز گذشته کمیته تخصصی فولاد در وزارت صمت برگزار شد. در طی این گفت و گو، توافق‌نامه‌ای بین صنایع بالا‌دست و پایین‌دست زنجیره تولید فولاد کشور ارائه شد.

در طی اجرای این توافق‌نامه، تهدیدهای تحریمی بر صنعت فولاد کاهش خواهند یافت که در نهایت این مسئله منجر به رشد توان تولید و اشتغال‌زایی در حوزه صنعت فولاد خواهد شد.

کارشناسان فعال در این حوزه، بارها بر عدم صادرات مواد خام اولیه که از کسب ارزش افزوده برای صنایع تکمیلی اقتصاد کشور جلوگیری می‌کند، تاکید کرده‌اند. این شدت تاکید به دلیل مواجه شدن تولیدکنندگان داخلی با کمبود مواد اولیه به دلیل افزایش بی‌رویه صادرات می‌باشد.

همانطور که می‌دانید فروش مواد اولیه خام، برای صنایع داخلی، چالش‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این مسئله تهدیدی برای صادرات و درآمدهای ارزی کشور می‌باشد.

همواره مواد خام به سادگی قابل تشخیص بوده‌اند و در نتیجه می‌توان به راحتی آن‌ها را تحریم کرد. در صورتی که اگر این مواد خام وارد چرخه تولید فولاد شوند، می‌توانند تنوع محصولات فولادی را در پی داشته‌باشند و موجب کاهش تحریم‌ها شوند. علاوه بر این، وارد کردن مواد خام در تولید می‌تواند با کاهش تحریم، کشور را از ارزش افزوده کالای تازه منتفع کند.

صنعت فولاد ایران نیز یکی از صنایعی است که با مسئله خام‌فروشی محصولات بالادستی مواجه است و در بازه‌های زمانی مختلفی از تحریم‌های آمریکا تاثیر گرفته‌است. آخرین مورد را می‌توان وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از حمله ایران به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق دانست که در پی این رخداد، کشور آمریکا 10 شرکت مرتبط با حوزه فولاد را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

دولت آمریکا در اردیبهشت ماه امسال با در نظر گرفتن سیاست‌های فشار حداکثری، صنایع فلزی کشورمان به ویژه صنعت فولاد را در دایره تحریم‌ها قرار داد. علاوه بر این، خریداران فلزات ایران را به مصادره اموال، قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا و ممانعت از ورود به ایالات متحده تهدید کرد.

بخش اصلی صادرات فلزی کشور ما به محصولات فولادی مرتبط می‌شود. به دلیل خام‌فروشی، میانگین بهای صادراتی این محصولات به‌ازای هر تن، تنها حدود 430 دلار است. در صورتی که این بها به مواد خام اولیه مانند شمش، بیلت و اسلب به صنایع پایین‌دستی و تولید محصولاتی مانند ورق فولادی، لوله و پروفیل منتقل شود، ارزش‌ افزوده بالاتری را ایجاد خواهند کرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)