بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تاثیر صنعت فولاد در ایجاد اشتغال، در این روزها صنعت فولاد ایران در عرصه رشد اقتصادی یک صنعت پیش‌رو می‎باشد. با اینکه در شرایط تحریم، اوضاع داخلی کشورمان و صنایع داخلی با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند، اما با این حال، صنعت فولاد تلاش کرده تا با وجود تمامی محدودیت‌های بین‌المللی روی پای خود بایستد. این صنعت همواره با تلاش خود توانسته نیاز داخلی و صنایع مختلف را تامین کند و در ارزآوری کشور نقش موثری داشته‌باشد.
با این وجود، این تمام چیزی نیست که صنعت فولاد ایران در جهت رشد اقتصادی کشور به ارمغان آورده‌است. یکی از چالش‌هایی که همواره کشور ما با آن دست و پنجه نرم ‌می‌کند، اشتغال است. در واقع صنعت فولاد توانسته در این شرایط سخت، دستاوردهای مهمی در عرصه اشتغال کسب کند.

در شرایطی که دولت با تنگناناهای مالی بسیاری مواجه است و بسیاری از تزریق مالی طرح‌ها را کاهش داده و یا متوقف کرده، فولادسازان با استفاده از سرمایه‌های داخلی خود توانستند علاوه بر رشد تولید، طرح‌‌های توسعه‌ای دقیق و برنامه‌ریزی شده را در دستور کار خود قرار دهند.

نتیجه عملکرد فولادسازان سبب شد که میزان وابستگی ما به کشورهای خارجی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی از خودروسازی گرفته تا تولیدکنندگان لوازم خانگی، کاهش یابد. علاوه بر این، این صنعت باعث شده که بسیاری از نیروهای نخبه و تحصیل کرده کشور ما به کار گرفته شوند و از تخصص آن‌ها در صنعت و رونق اقتصادی کشور استفاده شود.

آمارها حاکی از آن هستند که در حدود 800 هزار نفر در کل مجموعه زنجیره معدن و صنایع معدنی کشورمان به کار گمارده شده‌اند. طبق بررسی‌ها مشخص شده که از این تعداد نیروی انسانی، در حدود 150 نفر در کل زنجیره تولید فولاد مشغول به کار هستند.

در هر حال، صنعت فولاد کشورمان در حال حاضر به جایی رسیده که به اندازه دو برابر نیاز داخلی قادر به تولید است. در سال‌های آینده نیز مانند سال جاری، تداوم صادرات فولاد را همچنان خواهیم داشت.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)