بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون کشور ما ایران در بین 60 کشور تولیدکننده فولاد، رتبه دهم را از آن خود کرده‌است. پیش‌بینی شده که در سال 1404، ایران از نظر تولید فولاد با رسیدن به ظرفیتی معادل 55 میلیون تن به جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان دست خواهد یافت.

در طی 11 ماه اخیر، انجمن جهانی فولاد، آماری را در خصوص تولید فولاد ایران منتشر کرد. بر اساس این آمار، تولید فولاد ایران معادل 22 میلیون و 452 هزار تن بود. این حجم از تولید در مقایسه با تولید گذشته که در حدود 22 میلیون و 452 هزار تن بود، به اندازه 5.3 درصد رشد داشته‌است.
با در نظر گرفتن این پتانسیل‌ها، سقوط ارزش ریال در این چند ساله، عاملی بالقوه برای بالا رفتن صادرات فولاد در بازارهای جهانی شد‌ه‌است.

این مسئله در شرایطی است که هزینه‌ها به ریال انجام شده و به دلار درآمد کسب شود. اکثریت کشورها برای تشویق افراد به صادرات و ارزآوری و مثبت شدن تراز تجاری، نسبت به سایر ارزهای جهانی رایج، ارزش پول ملی خود را پایین نگه‌ می‌دارند.

در بسیاری از جهات، این ساختار ارزی حاکم بر کشور ما، می‌تواند به عنوان فرصتی برای توسعه صادرات و ارزآوری در کشورمان تبدیل شود.

تداوم رشد صادرات و کاهش صادرات غیرنفتی، در این شرایط که تحریم‌‌ها بر کشور ما حاکم هستند، می‌تواند باعث افزایش اهمیت درآمدهای ارزی صنایع فلزی برای کشور ما شوند. با این وجود، در شرایط فعلی با توجه به تهدید تحریم صنایع فلزات اساسی ایران از طرف آمریکا، این فرصت ارزآوری قادر است به اثرات متناقضی منجر شود.

آمارها نشان می‌دهند که صادرات فولاد ایران از میانگین یک‌ دهم درصد کل تجارت فولاد جهان در دهه اخیر به 1.5 درصد آن رسیده که این عدد حاکی از رشد بزرگی می‌باشد. شاید این یک درصد در مقیاس جهانی کوچک به نظر برسد، اما برای رونق صنعت فولاد ایران کلیدی بوده است.

رکود حاکم بر صنایع و بازار مسکن ایران و همچین کاهش هزینه‌‌های عمرانی دولت در لایحه بودجه 1399 به این معنی است که تقاضای داخلی برای فلزات نمی‌تواند به‌ طور ناگهانی 35 درصد افزایش یابد و در نهایت و جای بازار خارجی را بگیرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)