بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تاثیر قوانین دولتی در حوزه آهن‌آلات ، در این روزها از سمت فولادسازان، مبنی بر این موضوع که نرخ پایه عرضه شمش در بورس کالا بر اساس 83 درصد نرخ صادراتی شمش از درب کارخانه و بر اساس دلار نیمایی صورت گیرد، درخواستی ارائه شده‌است.

در صورتی که نرخ فوب شمش صادراتی ایران پیرامون قیمت 395 دلار برای هر تن فوب باقی بماند، نرخ تحویل این کالا در درب کارخانه معادل با 380 دلار بر تن می‌باشد. علاوه بر این، نرخ صادراتی درب کارخانه با در نظر گرفتن دلار حدودا 12 هزار تومانی نیمایی معادل با حدود 4560 تومان هر کیلو خواهد شد که در واقع 83 درصد آن حدود 3785 تومان و با احتساب مالیات ارزش افزوده چیزی در حدود 4125 تومان محاسبه می‌شود.

در هر صورت این فرمول قطعا می‌تواند واکنش منفی در حوزه نورد و تولیدکنندگان بخش خصوصی را دربر داشته باشد. دلیل این واکنش را می‌توان احتمال بازگشت نرخ شمش به رقم‌های کمتر در شرایط غیررقابتی باشد و تشدید رکود را صفر می‌کند.

با این حال، قبل از این موضوع، معاون وزیر جناب آقای سرقینی بر این امر تاکید داشت که هر گونه تغییر در فرمول فعلی با مخالفت او روبه‌رو خواهد شد. البته این مخالفت مربوط به شرایط قبل از تحریم‌های فولادی بوده‌است و در حال حاضر وضعیت با تغییراتی روبه‌رو شده‌است.

احتمال می‌رود که در آینده نه چندان دور، خاصیت چابکی و افزایش توان تصمیم‌گیری بخش خصوصی متاثر از تشدید تحریم‌های بخش خصولتی می‌باشد، باز گردد.

در صورتی که شرایط رکودی در بازار داخلی روند فرسایشی خود را ادامه دهد، بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و تا حد ممکن به منظور حفظ بقاء راهش را از سیستم دستوری بخش دولتی یا خصولتی جدا نماید.

بارها در گذشته نه چندان دور شاهد بوده‌ایم که در زمان‌های مختلفی، بخش خصوصی یا بدنه متصل دولتی زنجیره تامین فولاد کشور پیوسته تلاش می‌کرد تا بخش واقعا خصوصی مستقل را با خود همراه و همساز کند.

در این پروسه‌های گاها تکراری دیده می‌شد که در مراحل اولیه روند صعودی قیمت‌های دستوری، بخش خصوصی همراه با بخش دولتی متناسب با بروز التهابات بازار حرکت می‌کرد، اما به محض اینکه بازار وارد فاز عقب‌نشینی و رکود فرسایشی می‌گردید، بخش خصوصی بلافاصله راهش را از بخش دولتی جدا می‌کرد و شروع به عقب‌نشینی و جذب تقاضای بازار داخلی می‌نمود. در نهایت نیز بازار به فعالیت عادی خود ادامه می‌داد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)