بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، کارشناسان در این روزها بر این باورند که سکوت قیمتی محصولات فولادی این معنی را تداعی می‌کند که حجم خرید و فروش آهن‌آلات کاهش یافته‌است. در واقع باز هم می‌توان نشانه‌های رکود را در بازار آهن و فولاد مشاهده کرد.

شرایط کنونی بازار باعث شده که میزان فروش کارخانه‌جات با ابهاماتی روبه‌رو شود. احتمال می‌رود که بازار آرام فولاد و آهن این روزها تا دو هفته دیگر هم تداوم یابد. با این حال، تجربه نشان داده که در صورتی که نرخ ارز با نوساناتی در بازار غیر رسمی روبه‌رو شود، قیمت‌ها در بازار فولاد نیز از آن تاثیر می‌پذیرد. در واقع بازارهای غیر رسمی ارز باعث می‌شوند که رفتارهای سفته‌‌بازی باز هم به ساز و کارهای معاملاتی وارد شود. همین عامل می‌تواند منجر به تغییراتی در بازار آهن و محصولات فولادی شود.

از طرف دیگر در اواخر سال جاری، نوسانات بهای مواد اولیه، تغییر در هزینه‌های تولید و افزایش درآمدزایی کارخانه‌ها باز هم خودنمایی خواهد کرد. وزارت صمت بیان کرد، این موضوع باعث رشد قیمت احتمالی آهن‌آلات در انتهای بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه خواهد شد.
در بازار آزاد، قیمت محصولات فولادی پس از رشد قیمت‌های هفته اخیر، با شتابی زیاد در یک مسیر نزولی وارده شده‌اند. این موضوع به حدی شدت پیدا کرد که در نهایت در روز گذشته قیمت‌های هیجانی ایجاد شده در بازار ثباتی شکننده را تجربه کردند.

در اواسط هفته اخیر، شتاب افت قیمت‌ها از حد انتظار شدیدتر بود. این مسئله نشان می‌دهد که پتانسیل‌های خرید در بازار آهن و فولاد قدرت چندانی نداشته‌است.

می‌توان این‌طور برداشت کرد که شاید دیدگاه معامله‌گران تغییر کرده و جذابیت خرید به هیجان فروش تبدیل شده‌است. مادامی که حجم معاملات در بازار با رشد همراه است و میزان ارزش ریالی بالا می‌باشد، مخاطرات قیمتی بالاتری هم در بازار دیده خواهد شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)