بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در سال‌های اخیر، ایران در بازارهای تجارت جهانی به رشد و پیشرفت قابل‌توجهی دست یافته‌است. آمارها نشان می‌دهند که صادرات فولاد ایران از یک دهم درصد کل تجارت جهانی به 1.5 درصد صعود کرده‌است. شاید دلیل تمرکز دولت آمریکا بر تحریم صنایع فولادی و فلزی ایران نیز همین موضوع باشد.

باید توجه داشت که صنعت فولاد مثل نفت نیست که بتوان با استفاده از دیگر کشورهای تولیدکننده جای آن را پر کرد. دلیل این مسئله، پیچیدگی‌های تولید فولاد، هزینه‌های بالای حمل، کیفیت و هزینه آن می‌باشد. این موضوع در حالی است که فولاد ایران می‌تواند با کیفیت بالا و قیمتی مناسب با هزینه حمل پایین در اختیار خریداران قرار گیرد. بنابراین، جایگزین کردن آن کار ساده‌‌ای نمی‌باشد.

به همین ترتیب، در شرایط تحریم فعلی کشورمان، تداوم رشد صادرات محصولات فلزی در کنار کاهش صادرات نفتی دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. علاوه بر این، صادرات در بخش فولاد می‌تواند بر اقتصاد و میزان درآمدزایی، اثرگذاری چشمگیری داشته‌باشد. به نظر می‌رسد که آمریکا نیز با در نظر گرفتن همین مسئله از تحقق این هدف ممانعت می‌کند. با این حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که اعمال تحریم‌ها به دلیل عدم پیروی بازار کشورهای هدف ما از تحریم‌ها نتوانسته تاثیر زیادی بر صادرات فولاد و صنایع فلزی کشورمان بگذارد.

در تحریم‌هایی که به تازگی دولت آمریکا بر صنعت فولاد و فلز کشور ما اعمال کرد، شرکت‌های دیگری نیز به لیست تحریم اضافه شدند. این مسئله نمی‌تواند تاثیر زیادی بر صادرات ما داشته‌باشد. تنها تاثیر این موضوع می‌تواند چانه‌زنی بیشتر خریداران باشد و نقل و انتقالات مالی نیز با بهای بیشتری انجام شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که جای نگرانی جدی برای صنایع کشور وجود ندارد. در واقع مشکل اصلی، داخلی است. سوء مدیریت در وزارت صمت باعث کاهش تولید شده و در واقع چشم‌انداز تولید 28 میلیون تن تولید به 26 میلیون تن رسیده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)