بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها بازار آهن تحت تاثیر جوی روانی ناشی از غیر منتظره بودن اتفاقات سیاسی می‌باشد. با اینکه بر همگان روشن شده که عامل اصلی نوسانات بازار مقاطع فولادی ، بازار بورس کالا می‌باشد، باز هم مردم نباید تحت تاثیر نوسانات و کاهش هیجانی قیمت‌ها در بازار خرید خود را انجام دهند.

با انتشار خبر تحریم فولادسازان در کشور، جمعی از متقاضیان خرید و فروش در بازار در مورد روند موجود حاکم بر بازار نگران هستند. آنان بر این باورند که کسانی که در روزهای خوش بازار خرید خود را انجام نداده‌اند، جامانده از بازار هستند و یا آن‌هایی که خرید کردند، ممکن است از ریزش احتمالی قیمت‌ها متحمل ضرر شوند.

کارشناسان بر این باورند که هم اکنون اصلی‌ترین عامل کنترل نوسانات قیمت‌های بازار مقاطع فولادی ، مکانیزم تعیین نرخ عرضه محصول نهایی در بورس کالا است. این مسئله خود تابع یک‌سری از عوامل و مقررات می‌باشد. علاوه بر این، سایر عوامل تاثیرگذار مثل نوسانات حادث شده در حوزه ارز یا سایر عوامل حتی تقاضا نیز می‌تواند تاثیر مستقیم و سریع بر روی قیمت‌ها داشته‌باشد.

در این هفته، نرخ پایه عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا، در حدود ۵ هزار تومان بسته شده و از طرفی با توجه به مکانیزم کشف قیمت فعلی، امکان کاهش این نرخ به این سادگی‌ها و به این زودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

هفته‌ها زمان خواهد برد تا شاید روند تدریجی نرخ پایه عرضه مقاطع طویل فولادی بر بورس کالا حاکم شود.

حتما مثل گذشته وقوع هرگونه مسئله غیر منتظره‌ای، در ایجاد جو هیجانی مثبت یا منفی بازار تاثیرگذار خواهد بود. با این حال، از آن جایی که سنگ بنای مکانیزم فعلی توسط فولادسازان بزرگ تعریف شده، آنقدر که هیجانات افزایشی در تسریع روند افرایش قیمت‌های بازار هم‌راستا با این مکانیزم اثرگذار است، در روند معکوس بازار اینگونه نیست.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)