همانطور که می‌دانید با وجود همه ارزیابی‌ها باز هم بازار فولاد نسبتا یک بازار غیر قابل پیش‌بینی است. به صراحت می‌توان گفت که بعد از بازار ارز و سکه، بازار فولاد بازاری با پیچیدگی‌های خاص خود می‌باشد.

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها رشد قیمت‌ها در بازار آهن با ابزار تزریق پول سرگردان یا حتی مهاجرت نقدینگی، باز هم خودنمایی می‌کند. در واقع روندی صعودی برای قیمت‌ها در مسیر بازار فولاد حاکم شده‌است.

به همین ترتیب، در صورتی که بازار در این روزهای آخر سال با رشد قیمت و تقاضا روبه‌رو شد، مسئله عجیبی نیست. البته این رشد تقاضا و قیمت از اکنونا منطقی به نظر نمی‌رسد. این رشد در حالی است که قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش یافته‌است.

با این حال، این روند قیمت ماندگار نیست و در صورتی که بازار بخواهد روال متعادلی را پیش بگیرد، به تعدیل نرخ برای تثبیت قیمت‌ها نیاز دارد.

مسیر کنونی حاکم بر بازار فولاد در کنار معاملات میلگرد در بازار بورس کالا نمی‌تواند خبر خوشی برای صاحبان کالا در بازار فولاد باشد. خصوصا در شرایط فعلی که تقاضای واقعی در داخل کشور تغییر خاصی را در پی نداشته‌است.

در نهایت رشد قیمت‌ها را می‌توانیم ناشی از کاهش موجودی انبارها در یک یا تعدادی کالای خاص در بازار فولاد و تجمیع تقاضا و مهاجرت نقدینگی بدانیم. با این حال، معامله‌گران حرفه‌ای‌تر، از این بازار آشفته استفاده کرده و صرفا میل به نوسان‌گیری دارند.
طبق تجربه‌های گذشته، نوسانات بازار فولاد معمولا مقطعی می‌باشد. این مسئله به این معناست که روند شتاب قیمت‌ها زودتر از حد انتظار متوقف می‌شود.

در این شرایط، چند مسئله میزان اثرگذاری بالایی در بازار فولاد دارد. از جمله می‌توان به نوسان قیمت دلار و جو روانی حاکم بر جامعه یا بازارهای کالایی مشابه اشاره کرد که هر کدام می‌تواند اثرگذاری خاص خود را در پی داشته‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)