بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور اعلام کرد که تمامی خریدارن ورق‌هایی که در بازار بورس کالا عرضه می‌شوند از اعضای سندیکای ما نیستند. وی در ادامه افزود که عده دیگری با اهداف گوناگون در این زمینه مشغول به فعالیت هستنند. وی به صورت غیررسمی فعالان بازار فولاد را متهم دانستند.

به همین ترتیب، برخی از کارشناسان راه‌کاری جهت رفع سایه اتهام رانت از اعضای این سندیکا و جلب حمایت کلیه مردم و مسئولان دولت ارائه کردند. در صورتی که راه‌حل ارائه شده اجرایی شود، علاوه بر جلب حمایت مردم، بسیاری از مسائل در بازار شفاف خواهد شد.

این راه‌کار از این قرار است که خریدهای اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل باید با اطلاع مدیریت و هماهنگی سندیکا باشد. علاوه بر این، آن‌ها باید با دارا بودن برچسب سندیکا خرید خود را صورت دهند.

در واقع اعضایی که به صورت رسمی در این سندیکا هستند باید حجم خریدهای خود را اعلام و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. در نهایت به صورت جمعی و با مدیریت شخص اول سندیکا خریدها انجام شود.

در مرحله بعدی به سهم مساوی یا معادل وجه سپرده، تقسیم‌بندی خرید بین اعضا انجام پذیرد. در واقع باید به صورت واضح اعلام شود که امروز سندیکا به مقدار x هزار تن ورق برای اعضای خود از بورس کالا خریداری کرده‌است.

در گام بعدی لازم است که سیستم توزیعی شفافی را معرفی کنند. به عنوان مثال باید تصویب شود که به ازای x تناژ خریداری شده ورق از بورس، سیستم حواله‌ای راه‌اندازی شده، به شیوه‌ای که به مصرف‌کننده نهایی با ارائه مدارک معتبر پروژه‌ای، به طور مثال ۱۰ یا ۱۵ درصد بالاتر از نرخ خریداری شده ورق از بورس کالا، محصول نهایی را تحویل مردم و مصرف‌کننده نهایی می‌دهند. می‌توان جهت اثبات درستی این سیستم به عنوان ناظر، یک شخص یا نهاد سومی را هم مشارکت دهند.

در نتیجه، به این شکل می‌توان با یک سیستم شفاف‌سازی، مقدار زیادی از ابهامات در سه راس مثلث سندیکا، بورس کالا و عرضه‌کننده را مشخص و رفع کرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)