بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، این روزها علاوه بر وضعیت ملتهب بازار، میزان خرید فولاد در بازار بورس کالا حتی به قیمت پایه نیز گران می‌باشد. در صورتی که این روند ادامه یابد، به جز مصرف‌کننده نهایی شخص دیگری متحمل ضرر نمی‌شود. علاوه بر این، صنایع پایین‌دستی متحمل زیان بسیاری خواهند شد.

در حال حاضر، گرانی حاکم بر بازار آهن تنها همت و یاری مسئولان دولتی را می‌طلبد. به دلیل عدم تحمل خریداران و مصرف‌کنندگان، نیاز است که مسئولان وزارت صنعت، بورس کالا و ستاد تنظیم بازار به شدت وارد عمل شوند و بر پایین آوردن قیمت پایه انواع تولیدات فولادی در بورس همت کنند. علاوه بر این، لازم است آنان با پیگیری‌های خود، مصوبات ستاد تنظیم بازار فولاد را برای عرضه حداکثری فولادسازان در بورس کالا اجرا کنند تا تعادل قیمت‌ها بر قرار شود.

کارشناسان بر این باورند که عنصر اصلی این ماجرا در بازار در واقع خود بازارساز به همراه فولادسازان می‌باشند. علاوه بر این، نوسانات ارز و در پی آن مسائل سیاسی باعث شدند که روند صعودی قیمت‌ها در بازار تسهیل شود.

خریداران در بازار بورس فلزات به قیمت پایه محصولات به دلیل عدم کشش بازار ورق فولادی معترض هستند. خریداران با توجه به اینکه قیمت پایه در بورس کالا از قیمت جهانی و قیمت ارز نیمایی سرچشمه می‌گیرد و انواع رانت‌های تولید صنایع بالادستی از جمله سنگ‌آهن، برق، گاز، آب و غیره، به فوریت خواهان کاهش قیمت پایه هستند.

در صورتی که قیمت‌های پایه کاهش نیابند، تورم رشد و فشار بیشتری بر صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان متحمل خواهد شد.

با این وجود، پیش از این در مورد نرخ صادراتی میلگرد آجدار ایران هشدارهایی داده‌ شده‌بود. در حال حاضر، قیمت این کالا در حدود 400 دلار می‌باشد. نرخ صادراتی ریالی آن نیز معادل با 4900 تا 5000 تومان است. وجود این نرخ‌ها در بازار و حتی بالاتر آز آن‌ها با ریسک زیادی در بازار همراه بوده‌است. بنابراین، لازم است که میزان حساسیت بیشتری برای تصمیم در مورد وضعیت بازار و نرخ‌های آن صورت گیرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)