بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای عوامل موثر بر قیمت آهن، از جمله مشکلاتی که بازار آهن با آن روبه‌رو می‌باشد، نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی است. صنعت فولاد کشور ما، همواره و هنوز هم از اصول و نوسان قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد. به غیر از آن، عوامل داخلی نیز بر قیمت‌ها اثرگذار است. این مسئله پیوسته نارضایتی مصرف‌کنندگان و خریداران را در پی داشته‌است. علاوه بر این، در بازار عوامل متعدد خارجی و داخلی باعث می‌شود که بازار فولاد کشورمان با نوسانات زیادی مواجه شود.

در هر کشوری، بازار فلزات و مصنوعات فولادی را می‌توان یکی از بزرگترین بازارهای تولیدی و کاربردی دانست. در صورتی که در این بازار، تغییرات قیمتی رخ دهد، بر صنایع دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که که قیمت‌گذاری محصولات فلزی ما، از قیمت‌ها و اصول بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد. در همه کشورها، این مسئله مرسوم است. برخی از مهمترین عوامل موثر قیمت‌گذاری آهن را می‌توان میزان عرضه و تقاضای جهانی، موجودی انبارها و قیمت انرژی دانست.

در داخل کشور مسئله مواد اولیه، نقش ویژه‌ای در قیمت‌گذاری مصنوعات فلزی دارد. تعیین قیمت آهن در کشور ما با اینکه تابعی از قیمت‌گذاری کشورهای CIS بوده، اما چون تولیدکنندگان فولاد عمدتا شرکت‌های دولتی هستند، تاثیر عوامل داخلی در این زمینه بیشتر دیده می‌شود. نحوه قیمت‌گذاری در حوزه فولاد، بر مبنای قیمت شمش فولاد خوزستان صورت می‌گیرد و در حقیقت قیمت‌‌ محصولات پایین دستی و بالادستی تابع این محصول است.

تحلیل‌ها از بازار آهن حاکی از آن هستند که در زمینه قیمت‌گذاری تمام فلزات مشکلات خاصی وجود دارد. یکی از مشکلات، قیمت‌گذاری دستوری می‌باشد که موجب رکود بازار می‌شود. کشورهای دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین گزینه انتخاب بازار آزاد است. دلیل این انتخاب می‌تواند واقعی‌سازی قیمت‌ها باشد که شفافیت و سلامت بازار را در پی خواهد داشت. در نهایت، این مسئله می‌تواند واحدهای پربازده را رونق بخشد و رقابت‌پذیری صنایع در بازار را تقویت کند. علاوه بر این، میزان حضور آنان در بازارهای صادراتی بزرگ‌تر می‌شود.

منیع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)