بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت شمش در صورتی که بالاتر از ۴۳۰۰ الی ۴۴۰۰ تومان باشد، توجیه منطقی برای حوزه نورد ندارد. بنابراین، باید مراقب بازی‌ بالادستی‌ها باشید.

همانطوری‌که بارها در خصوص مکانیزم فعلی حاکم بر بورس کالا، در خصوص تعیین نرخ پایه عرضه مقاطع طویل فولادی بحث شده و روند کنونی این مکانیزم تقریبا بر همگان آشکار گردیده‌است. ملاک نرخ پایه عرضه میلگردآجدار در بورس کالا، میانگین نرخ معاملاتی شمش دو هفته پیشین در بورس کالا به علاوه ۷ درصد در نظر گرفته می‌شود.

سوالی که به ذهن ما خطور کرده و مدتی است در خصوص آن تحقیق می‌شود، موضوع کاوش در خصوص سقف نرخ رقابتی شمش در بورس کالاست و اینکه بر فرض اینکه اگر قبول کنیم که معاملات شمش در بورس به صورت صادقانه در حال انجام است، این معاملات تا کجا می‌خواهد پیش برود و سقف نرخ رقابتی نورد کجا می‌تواند باشد.

آنچه که در نگاه اول منطقی بنظر می‌رسد، توجه و تمرکز بر بازار صادراتی محصول خروجی حوزه نورد است، زیرا بازار داخلی عملا با توجه به شرایط موجود نمی‌تواند توجیهی برای خرید شمش در این سطوح قیمت‌ها داشته‌باشد.

برای اینکه اطلاعاتی را در خصوص نرخ صادراتی میلگرد آجدار در برخی از بازارچه‌های صادراتی بدست آوریم، با چند تن از تجاری که در این بازارچه‌ها فعال بوده، و به نوعی نماینده رسمی برخی از کارخانجات داخلی محسوب می‌شوند، صحبت شده‌است.
در این گفت و گو از نرخ صادراتی میلگرد آجدار و اوضاع صادرات این کالا سوالاتی شد.

عنوان شد که در بازار ترکیه به دلیل تعرفه وارداتی بالا و مسئله تحریم، عملا فروشی صورت نمی‌پذیرد. بازار پاکستان هم تا حدوی تحت تاثیر محدودیت‌های تحریم قرار دارد. بازار عراق هم چند ماهی است که عملیاتی نیست. در کل و فعلا در بازار افغانستان به نسبت سایر همسایگان بهتر میتوان فعالیت کرد.

عنوان شد که در حال حاضر نرخ فروش میلگرد آجدار ریالی به افغانستان حول و حوش ۴۹۰۰ تومان است، که البته مشکلات بسیار زیادی در این خصوص بر سر راه ماست که باعث می‌شوند عملا از فروش موفقی برخوردار نباشیم.

در ادامه گفته شد که میلگرد آجدار برای افغانستان را این روزها حدود ۴۰۰ دلار/تن اعلام می‌کنیم، اما در عمل مجبور هستیم ریالی بفروشیم. بعد برای اجرای تعهدات ارز برگشت از صادراتی و دریافت مجوز مجبور می‌شویم دلار را از بازار آزاد داخلی تهیه کنیم و به سامانه نیما تزریق کنیم. دلار را از بازار آزاد حدود ۱۳۵۰۰ تومان می‌خریم و به سامانه نیما ۱۱۵۰۰ تومانی تحویل می‌دهیم و این ۲ هزار تومان اختلاف در واقع جزو هزینه‌های ماست، که در نرخ موثر صادراتی تاثیرگذار است.

از شنیده‌های این تریدرها که بگذریم، با توجه به اطلاعات کسب شده در نهایت به یک رابطه مشخصی بین نرخ شمش رقابتی در بورس کالا و قیمت صادراتی میلگرد در بازار به شرح زیر می‌رسیم.

اگر از مالیات ارزش افزوده در چرخه صفر تا صد بازارهای صادراتی صرف‌نظر کنیم.
نرخ معاملاتی شمش در بورس کالا آخرین بار حدود ۴۳۰۰ تا ۴۳۵۰ تومان معامله شد. در نظر داشته باشید که نرخ صادراتی میلگرد آجدار بنا بر شنیده‌ها حدود ۴۰۰ دلار بر تن اعلام شده که با احتساب دلار ۱۱۵۰۰ تومانی نیمایی حدود کیلویی ۴۶۰۰ تومان خواهد شد، اما از آنجایی‌که دلار ۱۳۵۰۰ تومانی صرافی هم در این معاملات تا حدودی دخیل است و همچنین نرخ کرایه حمل به پایانه‌های مرزی هم اگر در نظر گرفته شود. لذا با نرخ حول و حوش ۴۹۰۰ تومانی شنیده شده از تریدرها تا حدودی هم‌خوانی دارد.

اما آنچه که از این چرخه برای ما اهمیت دارد، توجه به فاصله نرخ صادراتی ۴۹۰۰ تومانی تا نرخ ۴۳۰۰ تومانی شمش است.

از آنجایی‌که حفظ اختلاف قیمت حدودا ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی یا در واقع این ۱۲ تا ۱۵ درصد مارجین ناخالص حوزه نورد از اهمیت خاصی برای این حوزه برخوردار است. لذا به این نتیجه منطقی خواهیم رسید که رقابت بیشتر برای خرید شمش از بورس کالا، بالاتر از این رقام ۴۳۰۰ الی نهایتا ۴۴۰۰ تومان به نوعی خودزنی محسوب شده و پروسه صادرات محصول نهایی در بازارچه‌های مرزی را برای حوزه نورد مختل خواهد کرد.

گفتنی است که در طول چندسال گذشته تجربه نشان داده که بازار داخلی، به ندرت پذیرای نرخ صادراتی یا حتی بالاتر بوده، مگر در مواقع هیجانی و نوسانات بازار ارز که البته این مورد هم هیچگاه پایدار نبوده‌است. بنابراین، بنظر می‌رسد که رعایت جانب احتیاط در خصوص فعالیت در سطوح قیمت‌های کنونی، عاقلانه‌ترین تصمیم در حال حاضر باشد.

لذا بنا به عنوان نتیجه‌گیری نهایی، چنانچه اگر نرخ صادراتی میلگرد آجدار افزایش پیدا نکند و همچین نرخ دلار نیمایی هم ثابت باشد؛ رقابت برای خرید شمش حوزه نورد بالاتر از ۴۳۰۰ الی ۴۴۰۰ تومان توجیه منطقی برای تولیدکنندگان بزرگ این حوزه نخواهد داشت و بنظر می‌رسد که شمش به خط بیشینه نرخ معاملاتی خود در بورس کالا نزدیک شده‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)