براساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در مورد تحولات بازار فولاد، بازار فولاد جهانی همچنان در حالت نیمه تعطیل است و معاملات محدودی صورت می‌گیرد و منتظر روشن شدن وضع بازار در روزهای آتی است.

بهای هر تن بیلت CIS نیز ۴٠٣ تا ۴٠۵ دلار فوب شنیده شد و ۴١۵ تا ۴٢٠ دلار تحویل ترکیه پیشنهاد می‌شود که حجم زیادی معامله نشد.

از روز ۲ ژانویه در چین، اعلام اخطار آلایندگی سطح دو، احتمالا کاهش سطح تولید فولادسازان تانگشان بر قیمت‌های بیلت اثر بگذارد، لکن کماکان ۳۳۰۰ یوان در تن بیلت داخل چین شنیده می‌شود.

بهای قراضه آهن وارداتی ترکیه با کاهش به ۳۰۰ دلار رسیده که موجب افت قیمت میلگرد داخلی ترکیه تا ۵۱۸ دلار شده‌است.

اگر در دو هفته اول ژانویه، بهبود تقاضا رخ ندهد، با توجه به ضعف تقاضا در ترکیه و فصل زمستان، احتمال کاهش قیمت‌ها و نیز افت بیشتر نرخ قراضه پیش‌بینی می‌شود.

شایعاتی مبنی بر افزایش تقاضا در شمال آفریقا و خاورمیانه شنیده می‌شود که معاملات تایید شده‌ای وجود نداشته‌است.

اختلاف قیمت میلگرد و قراضه در ترکیه به ۱۴۰ دلار رسیده‌است. هر چند قیمت‌های صادراتی هنوز تغییر خاصی ندارند و میلگرد از ترکیه و اوکراین بین ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار برای هر تن سی اف آر سنگاپور پیشنهاد می‌شود.

بهای هر تن مفتول صادراتی چین ۴۶۹ دلار ثابت بود و ۱۰ هزار تن تحویل مارس معامله شد.

بیلت هند و روسیه ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار تحویل فیلیپین و ویتنام شنیده می‌شود. این در حالی است که خریداران به دنبال قیمت ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار سی اف آر مانیلا هستند.

گزارشات حاکی از آن هستند که برای ورق گرم، میزان فعالیت بازار بسیار محدود است و اکثرا از این هفته برای تحویل مارس شروع به پیشنهاد می‌کنند. تنها برخی فولادسازان ترک ورق گرم را ۵۰۰ دلار فوب جهت صادرات و بین ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار درب کارخانه پیشنهاد می‌دهند. در واقع در دو هفته اخیر هیچ فروشی  انجام نشده‌است.

بازار بیشتر متاثر از نرخ قراضه خواهد بود و برخی انتظار دارند قیمت‌های اچ آر سی در این هفته بین ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار فوب ترکیه پیشنهاد شود، اما برخی دیگر افزایش بیشتر قیمت را نامحتمل می‌بینند.

قیمت ورق داخل هند روندی افزایشی داشته و ۵۰۵ دلار هر تن درب کارخانه مومبای بود. اچ آر سی یک محموله ۵۱۰ دلار سی اف آر ویتنام فروخته شد.

تجار پیشنهاد ۵۰۵ دلار سی اف آر اروپا را اعلام می‌کنند و آخرین ارزیابی‌های ورق گرم ترکیه ۴۹۲ دلار فوب بود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)