بازار داخلی و جهانی بیلت

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 1 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته شمش فولادی از بازار راکدی برخوردار بود. می‌توان دو عامل در رکود بازار شمش موثر دانست. عامل اول توقف بازارهای خارجی به دلیل تعطیلات ژانویه و عامل دوم رکود بازار مقاطع فولادی می‌باشد.

این عوامل باعث شد در روز چهارشنبه، فولاد خوزستان شمش را به شکل فروش با اعتبار اسنادی عرضه کند. قیمت فروش این کالا توسط فولاد خوزستان در حدود 42725 ریال پایه بود.

 

ذوب آهن، شمش خود را در همان روز به قیمت 41609 ریال یعنی در حدود 5 درصد کمتر به فروش رساند. بنابراین، در روز شنبه متوسط قیمت شمش 43838 ریال بود. در روز چهارشنبه قیمت این کالا به 44838 ریال رسید.

 

قیمت پایه شمش فولادی در صورتی که فولاد خوزستان، شمش خود را به صورت اعتباری در بازار عرضه نمی‌کرد در محدوده 43000 ریال باقی می‌ماند. علاوه بر این، قیمت این کالا نیز تا پایان امسال بدون تغییر می‌ماند.

 

با توجه به اینکه مشکل عرضه آهن اسفنجی هنوز برطرف نشده و مسئله ضایعات آهن نیز به دلیل سرما و افت ساخت و ساز شدت یافته، برخی از کارخانه‌جات بزرگ فولادی که خودشان دارای خطوط تولید آهن اسفنجی هستند، مشغول به اورهال خطوط خود هستند.

 

همین موضوع باعث شد که این کارخانه‌ها برای تامین نیازهایشان به خرید آهن اسفنجی روی آورند.

 

بعد از اورهال شدن این خطوط فشار روی گندله متمرکز خواهد شد. قیمت‌های پیشنهادی گندله تا 10000 ریال نیز برای هر کیلو مطرح شده‌است. به همین ترتیب، از طرف کارخانه قیمت آهن اسفنجی از 22000 کمتر پیشنهاد نخواهد شد. این در حالی است که اکثر کارخانه‌های تولیدکننده اسفنجی عقد قرارداد جدید را منوط به تحویل گندله نمودند.

 

در نهایت محدودیت عرضه شمش همچنان ادامه خواهد یافت. با توجه به افزایش قیمت گندله، بعضی از تریدرها شروع به پیشنهاد گندله‌هایی نمودند که بابت طلب از بعضی از کارخانه‌ها دارند. پیشنهاد درشت یک سازمان دولتی هم در بازار عنوان شده‌است. عده‌ای از دست‌اندرکاران امیدوارند که با افزایش عرضه گندله، قیمت آهن اسفنجی و به دنبال آن شمش کاهش یابد.

 

نگاه آن‌ها به افت شدید صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره است. در حال حاضر هم کنسانتره و گندله در حجم بالا پیشنهاد می‌شود، به همین دلیل آن‌ها انتظار دارند قیمت شمش روند نزولی داشته باشد. عده‌ای دیگر استدلال می‌کنند که قیمت شمش تابع نرخ ارز و حجم صادرات است. بنابراین، اگر بازار صادرات رواج داشته باشد، کاهش قیمت اسفنجی باعث افزایش حاشیه سود تولیدکننده شمش می‌گردد و به معنای کاهش قیمت شمش نمی‌باشد.

 

 بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 1 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روز شنبه میانگین قیمت میلگرد 48059 ریال بود که تا سه‌شنبه 48390 ریال شد. این نرخ قیمت تا روز چهارشنبه به علت افزایش قیمت شمش در بورس، به اندازه 49069 ریال افزایش یافت.

 

این موضوع در حالی است که افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت شمش است و از طرف دیگر امیدواری نسبت به بالا رفتن قیمت ها پس از تعطیلات ژانویه و باز شدن بازارهای جهانی وجود دارد. از طرف دیگر قیمت پیشنهادی میله گردهای عرضه شده در بورس برای روز شنبه 14/10 هر کیلو 1000 ریال بیشتر از هفته قبل است. بنابراین، قیمت میلگرد باید افزایش یابد ولی این امر به معنای بهبود بازار نیست، چرا که افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت شمش می‌باشد.

 

قیمت تیرآهن روند صعودی داشت، در حالی‌که عرضه آن بخصوص سایز 14 بسیار محدود بود. در روز شنبه میانگین قیمت 54650 ریال بود که تا آخر هفته به 58000 ریال رسید. عرضه این کالا در بازار به شدت مدیریت می‌شود. به این ترتیب، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت این کالا را داشت.

 

بازار داخلی و جهانی ورق آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 1 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در روز شنبه قیمت ورق گرم با ضخامت دو میلی‌متر در اصفهان 65900 ریال بود. در اهوازنیز قیمت این کالا 63000 ریال معامله شد. تا اواخر هفته قیمت این کالا در اصفهان به 66000 ریال و در اهواز به 62500 ریال دست یافت.

 

ورق‌های گرم محصول فولاد مبارکه با ضخامت 3 تا 15 میلی‌متر، 72313 ریال قیمت داشت . در پایان هفته قیمت این کالا به 73913 ریال رسید.

 

در هفته گذشته معاملات ورق گرم مبارکه زیر سوال رفت. امواجی که مبارکه در بازار ایجاد کرد، در نهایت باعث احتیاط فروشندگان و عقب نشستن آن‌ها از بازار شد. این امر طبعاً به بالا رفتن قیمت و رکود بعد از آن کمک کرد. اما این به معنای افزایش تقاضا نیست. اکثر خریدارهای محصولات مبارکه نسبت به تاخیر تحویل کالا از سمت این کارخانه به شدت ناراضی هستند.

 

سیاست کنترل عرضه فولاد مبارکه می‌تواند به نوعی بورس کالا را وادار به قبول معاملات مبارکه سوق دهد.

 

در روز شنبه، ورق اکسین  69288 ریال قیمت داشت، ولی از همان روز روند صعودی را طی کرد. قیمت این کالا  تا چهارشنبه به 73813 ریال رسید. از این روز فروشنده‌ها در بازار زیاد شدند و حاضر به تخفیف‌های خوبی هم بودند.

 

احتمالا در هفته آینده قیمت در دامنه 69000 تا 70000 ریال تمام خواهد شد. با توجه به افزایش قیمت اسلب دامنه کاهش قیمت ورق اکسین نمی‌تواند بالا باشد.

 

در هفته گذشته ورق سرد  با افزایش ناگهانی قیمت روبرو شد. مبارکه در 11/09/98 ورق گرم را در قیمت 59878 ریال فروخته بود، در حالی‌که روز چهارشنبه در قیمت 76067 ریال آن را معامله کرد، یعنی با 22 درصد افزایش قیمت. این تغییر قیمت بازار را یکباره تکان داد و میانگین قیمت ورق سرد که روز شنبه 85950 ریال بود، در روز چهارشنبه بالاتر از 90000 ریال مطرح شد. در روز در روز چهارشنبه بسیاری از فروشنده‌ها که نگران کاهش قیمت بودند، در بازار پیدا شدند. همین امر می‌تواند به کاهش نسبی قیمت و ثبات بازار این کالا در هفته پیش رو کمک قابل توجهی کند.

 

در روز شنبه قیمت ورق گالوانیزه 84485 ریال برای ضخامت‌های 40/0 تا 5/1 میلی‌متر بود. تا روز چهارشنبه قیمت این کالا به 92312 ریال رسید که متاثر از افزایش قیمت ورق گرم بود.

 

شاخص بورس به ویژه برای شرکت‌های معدنی در هفته گذشته رو به بالا بود. ادامه بالا رفتن شاخص بورس مستلزم بالا رفتن قیمت محصول است که در تراز پایانی شرکت‌ها باید منعکس گردد.

 

از آنجا که فولاد یک محصول صادراتی است و جای خود را در بازارهای جهانی باز کرده، امید به کاهش قیمت نیست. مهمترین عاملی که باعث عدم تعادل در بازار و افزایش قیمت ناشی از کمبود مواد اولیه می‌شود بی‌سیاستی‌های دولت و مجوزهایی است که بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی اقتصادی داده شده‌است.

 

همه معادلات منتهی به مجوزهای صادر شده برای رسیدن به ظرفیت 50 میلیون تن تولید به دلیل تحریم‌ها به هم خورده است. در حال حاضر و در این شرایط، دولت هم در وضعیتی نیست که بتواند اصلاح سیستماتیکی را اعمال کند. بنابراین، روند کوچک‌تر شدن بازار، کاهش عرضه مواد اولیه و بالا رفتن قیمت محصولات، اتفاق نظر اکثر فعالان اقتصادی است. تنها زمانی این عوامل رخ نمی‌دهد که دولت مانع صادرات شود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)