بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، برخی از کارشناسان معتقدند که حضور کشورهای دیگر در حوزه بازار فولاد باعث می‌شود که رقبای سرسختی در مقابل کشورمان تشکیل شوند. این مسئله به عنوان زنگ خطری برای رشد تولید، توسعه و صادرات صنعت فولاد کشورمان قلمداد می‌شود. تولید و صادرات فولاد توسط دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات فولاد بر کشور‌های همجوار هدفی تاثیرگذار می‌باشد.

کشور هایی از جمله تایلند و سایر کشورها بر کاهش حجم صادرات فولاد کشورمان در صورت افزایش تولید داخلی، تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. هر چند که تاثیر آن را هم اکنون در بازار فولاد کشورمان مشاهده می‌کنیم.

بر همین اساس، طبیعأ صادرات فولاد با شرایط مطرح شده خیلی ارزشمند است. در صورت امکان، همه باید برای افزایش توان صادرات بکوشند و برای محصولاتی که ارزش افزوده بالا دارند اقدام کنند، هر چند این امکان به دلیل شرایط سیاسی اقتصادی موجود بسیار سخت است. با این حال، با پشتکار بیشتر می‌توان ضمن حفظ صادرات با اعداد و ارقام فعلی، طی پیش بینی مدت زمان دو سال آینده، شرایط را به گونه‌ای که جهت ارتقای توسعه صنعت فولاد کشور هدف‌گذاری شده است، تغییر داد.

فعالان اقتصادی و تحلیلگر مسائل بین‌المللی فولاد بیان کردند که باید سیاستی اتخاذ کرد که ما را به هدف اصلی یعنی همان صادرات بالغ بر ۱۰ میلیون تن فولاد در دو سال آینده برساند. تغییرات فصلی یکی از موضوعاتی بود که توانست بر تحولات قیمتی فولاد جهان اثرگذار باشد.

تولیدکنندگان چینی و همچنین واردکنندگان این کشور، هر چند وقت یکبار به دلیل تشدید آلودگی هوا مجبور به کاهش تولید می‌شود. از سوی دیگر جنگ تجاری چین و آمریکا نیز در قیمت فولاد تاثیرگذار بوده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)