بازار داخلی و جهانی سنگ‌آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 52 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته در کشور چین، سنگ‌آهن وارداتی با خلوص 62 درصد به دلیل کاهش شدید تقاضا، افت قیمت پیدا کرده‌است. در نهایت قیمت این محصول از 92 دلار در هفته قبل به 89.5 دلار برای هر تن سی اف آر در چین رسید.

از ششم دسامبر تا کنون این بار اولی است که قیمت سنگ‌آهن تا این حد پایین می‌آید و در نهایت به کمتر از 90 دلار می‌رسد. با اینکه این کاهش قیمت جهت جذب مشتری بوده، اما برخی از فولادسازان چینی خریدهای خود در سال 2019 را متوقف کردند. انتظار نمی‌رود که تا ابتدای ماه ژانویه فعالیت خاصی در بازار این کشور رخ دهد.

طبق تجربه سال‌های گذشته، قبل از تعطیلات سال نو چین یعنی از 25 ژانویه تا 8 فوریه سال 2020 باز هم بازار رونق می‌گیرد. بنابراین، نمی‌توان از بازار، کاهش قیمت شدید را انتظار داشت.

بر اساس گزارش یومتال، قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، با افت روبه‌رو بوده‌اند. قیمت نهایی سنگ‌آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد از نرخ 56.6 دلار به 54.1 ادلار برای هر تن فوب دست یافته‌است. علاوه بر این، سنگ‌آهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد ایران به اندازه 2 دلار کاهش یافته و با قیمت نهایی 51 دلار برای هر تن فوب به فروش می‌رسد.

بازار داخلی و جهانی قراضه آهن

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 52 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته، قیمت‌ها روند مشخصی نداشتند. بازارهای قراضه آهن با توجه به تعطیلات سال نو، در سکوت فرو رفته‌بودند. در ترکیه نیز بازار قراضه، چندان فعالیتی نداشت. قیمت‌ها از ثبات برخوردار بودند. علاوه بر این، بسیاری از توزیع‌کنندگان اروپایی و آمریکایی، برای کریسمس و تعطیلات سال نو بازار را رها کرده بودند.

در ترکیه، میانگین قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 با خلوص 20 و 80 نیز در بازه قیمت 298 تا 303 دلار برای هر تن سی اف ار ثبت شد.

بازار داخلی و جهانی بیلت

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 52 واحد خبر آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته، فعالیت چشمگیری در بازارهای بیلت مشاهده نشد. بیلت سی آی اس با قیمت 410 دلار برای هر تن فوب ثابت مانده‌است. بسیاری از عرضه‌کننده‌های این محصول به تعطیلات رفته‌اند. برخی از فروشندگان قیمت‌هایی در بازه 405 تا 420 دلار پیشنهاد داده‌اند.

برخی از عرضه‌کنندگان منتظر تغییرات بازار قراضه در سال نو میلادی هستند. قیمتی که مورد نظر خریدارن است، بالاتر از 400 دلار برای هر تن فوب نمی‌باشد. عرضه‌کنندگان در این روزهای پایانی سال تمایل به کاهش قیمت‌های خود و تخفیف ندارند.

در چین بازار صادراتی بیلت از ثبات برخوردار بوده و در حدود 477 دلار برای هر تن فوب می‌باشد. قیمت نهایی بیلت وارداتی در بازار ترکیه بین 415 تا 425 دلار برای هر تن سی اف آر می‌باشد. این در حالی است که قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی در ترکیه بین 430 تا 440 دلار برای هر تن فوب بوده‌است.

در هفته گذشته، بازار شمش فولادی از ثبات مناسبی برخوردار بوده‌است. در روز شنبه، میانگین قیمت این کالا در حدود 43650 ریال بود. این نرخ قیمت با نزدیک شدن به روزهای آخر هفته به 43900 ریال رسید. قیمت شمش نسبت به آهن اسفنجی تغییرات محسوسی نداشته‌است.

در طول هفته گذشته، قیمت آهن اسفنجی به حدود 24500 ریال برای هر کیلو رسید. از اواسط هفته، بازار به ثبات قیمت رسید و آرام شد.

در حال حاضر کارخانه‌جاتی که تولید آهن اسفنجی دارند، به تعمیرات خطوط تولید خود مشغول هستند. به همین ترتیب، برای اینکه آهن اسفنجی خود را تامین کنند، از مجموعه‌های دیگری مثل گل‌گهر و تریدرها کمک خواستند.

در هفته گذشته با توجه به کمبود آهن اسفنجی که از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شمش می‌باشد، بازار مقاطع فولادی در در سکوت به سر برد و تقاضای چشمگیری برای شمش ارائه نشد.

هم اکنون بازار با افت تقاضای شمش روبه‌رو شده‌است. این مسئله، فرصت مناسب برای تامین سفارشات عقب‌افتاده تولیدکنندگان آهن اسفنجی می‌باشد. با این حال، این موضوع باعث کاهش قیمت آهن اسفنجی نمی‌شود، زیرا در آذر و دی‌ماه، کدال رو به افزایش است. کارخانه‌جات آهن اسفنجی نیز پایه قیمت را بالا خواهند برد. با باز شدن بازارها پس از تعطیلات ژانویه، میزان فشار شمش فولادی روی تقاضای آهن اسفنجی برای بار دیگر احساس خواهد شد.

بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 52 واحد خبر آهن ملل اصفهان، قیمت نهایی میلگرد صادراتی چین در هفته گذشته در حدود 2 دلار کاهش داشته و با قیمت نهایی 468 دلار هر تن فوب ثبت شده‌است. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز 2.5 دلار بالا رفته و به قیمت 440 دلار برای هر تن فوب فروخته شده‌است.

در بازار آسیا، قیمت میلگرد وارداتی  نیز دو هفته اخیر کمی رشد داشته‌است. گرچه فعالیت خریداران چشمگیر نبود. در کل بازار در جو تعطیلات سال نو بود و فعالیتی دیده نشد. قیمت پیشنهادی میلگرد چین هم در جنوب شرق آسیا همچنان از سطح بازار خیلی بالاتر است و 455 تا 460 دلار هر تن فوب می‌باشد که از قیمت‌های ترکیه نیز بالاتر است. سایر عرضه‌کننده‌ها در این بازار قیمتی در بازه 445 تا 455 دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد می‌دادند و ترکیه نیز قیمت پیشنهادی 470 دلار برای هر تن سی اف آر بود، اما این قیمت خریداری را جذب نکرد.

در هفته گذشته، قیمت میلگرد دامنه نوسان محدودی را داشت. در روز شنبه، میانگین قیمت 48148 ریال بود که با نوسانات جزیی در روز چهارشنبه روبه‌رو شد و بر روی  48176 ریال نهایی شد. در هفته گذشته، بازار میلگرد روند آرامی را طی کرد. علت این امر توقف صادرات به علت بسته بودن بازارهای صادراتی بود. این در حالی است که تیرآهن به علت عدم عرضه سایزهای 14 و 16 بازار متوقفی را تجربه کرد. قاعدتاً این شرایط در هفته پیش رو با توجه به تعطیلات بازارهای همجوار برای صادرات طی خواهد شد.

بازار داخلی و جهانی ورق آهن

بر اساس گزارش داخلی و جهانی هفته 52 واحد خبر آهن ملل اصفهان، اغلب بازارها به دلیل تعطیلات سال نو میلادی در سکوت می‌باشند. به همین ترتیب، تا چند هفته آینده نباید انتظار روند روشنی از قیمت‌ها در بازار داشت.

قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین در هفته پایانی سال 2019  در بازه قیمت 556 تا 558 دلار برای هر تن درب کارخانه ثبات داشته‌است. با اینکه بازار داخلی آرام بوده، اما قیمت‌های صادراتی رشد یافته‌است. ورق گرم صادراتی چین 5 دلار بالا رفته و 488 دلار هر تن فوب شنیده شد. ورق گرم صادراتی سی آی اس 460 تا 475 دلار هر تن فوب ثبت شده، در حالی که هفته قبل 460 تا 470 دلار بود. آخرین قیمت ورق گرم صادراتی ترکیه نیز 480 تا 490 دلار هر تن فوب ثبت شده‌بود.

در روز شنبه در اصفهان، قیمت ورق گرم با ضخامت دو میلی‌متر 62800 ریال و در اهواز 58600 ریال بود. این نرخ قیمت تا اواخر هفته به ترتیب به 64800 و 59500 ریال رسید. روز شنبه ورق‌های رول با ضخامت 3 تا 15 میلی‌متر به طور میانگین 69625 ریال قیمت داشت. تا روز چهارشنبه قیمت این ورق‌ها به 71150 ریال رسید. انتظار اکثر دست اندرکاران بازار ورق این است که قیمت‌ها رو به بالا برود. به همین دلیل اکثر عرضه‌کننده‌ها به حداقل فروش بسنده کردند.

ورق اکسین با محدودیت شدید عرضه در بازار روبرو است. در روز شنبه، متوسط قیمت سایزهای 10 تا 35 میلی‌متر 67429 ریال بود که تا چهارشنبه به 69714 رسید. عرضه محصولات اکسین در بازار بسیار محدود شده‌است. این در حالی است که محصولات کاویان هم کمتر در بازار عرضه می‌شود. تنها سایزهای 15 تا 25 میلی‌متر محصول کاویان در هفته گذشته پیشنهاد شد که میانگین آن‌ها در روز شنبه 64667 ریال بود و تا روز سه‌شنبه به 64833 ریال رسید.

در روز چهارشنبه محصول کاویان در بازار عرضه نشد. این در حالی است که مزایده فروش 30 هزار تن ورق اکسین در هفته گذشته برای صادرات اعلام شد. در شرایطی که تولید اسلب کاهش یافته، صادرات ورق اکسین به تولید اسلب فشار خواهد آورد. نباید فراموش کرد که فولاد هرمزگان در تعمیرات است و از هفته آینده در بازار مشغول خواهد شد. بنابراین همچنان فضای عرضه اسلب محدودتر و قیمت رو به بالا خواهد رفت.

در روز شنبه، ورق سرد با ضخامت 40/0 تا 5/2 میلی‌متر در حدود 84136 ریال قیمت داشت. این محصول تا روز چهارشنبه به 85500 ریال رسید. اکثر دست اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه خواهد یافت.

در روز شنبه، قیمت‌های ورق گالوانیزه با ضخامت 40/0 تا 5/1 میلی‌متر در حدود 85263 ریال قیمت داشت. از این روز تا اواخر هفته روند قیمت‌ها سیری کاهشی را طی کردند. در روز سه‌شنبه، قیمت این کالا به 84492 ریال رسید، اما روز چهارشنبه قیمت این ورق تا حدودی رشد یافت و به 84867 ریال صعود کرد. علت این افزایش قیمت، تاثیر افزایش قیمت ورق گرم بود. هفته‌ای که در پیش داریم، بازارهای خارجی با تعطیلی روبه‌رو هستند. می‌توان دو عامل قیمت عوامل پایه به ویژه سنگ‌آهن و ضایعات و دوم میزان عرضه کالا به به خصوص ورق را در روند بازار موثر دانست.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)