بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون میزان توجه به نتایج بدست آمده از کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد نسبت به گذشته اهمیت زیادی یافته‌است. در نشستی که اخیرا پیرامون موضوع تعیین کف عرضه فولاد در بورس کالا برگزار شد، فرمولی توسط سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ارائه شد.

این جلسه با حضور دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، مسئولان بورس کالا، ایمیدرو، وزارت صمت و تولید کنندگان فولاد، دبیر سندیکا و دبیر انجمن فولاد و سازمان حمایت و نماینده دادستانی با موضوع بازنگری کف عرضه ابلاغی واحدهای فولادی تولیدکننده شمش و ورق تشکیل شد.

کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در جلسه کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد اظهار داشت که قبل از جلسه، فولادسازان، پایین بودن قیمت پایه را علت عدم رعایت کف عرضه فولاد‌سازان در بورس کالا مطرح کردند. به دنبال همین موضوع، آنان در جست و جوی ارائه یک فرمول جدید برای افزایش محدود قیمت پایه بودند.

او در ادامه اشاره کرد که مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی مقامات عالی رتبه کشوری به علت رشد قیمت آهن و فولاد مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. پیش از این قرار بر این شده بود که پس از قول کنترل قیمت‌ها، دیگر افزایش قیمتی به وجود نیاید. بر همین اساس، مقامات بالا در جهت تداوم رشد آهن‌آلات از مسئولان بورس و فولادسازها توضیح خواستند.

کاوه همچنین افزود که کمبود عرضه به دلیل عدم رعایت کف عرضه ابلاغی ستاد کمیته تنظیم بازار در بورس کالا، عاملی بوده که رشد و تشدید قیمت‌ها را در پی داشته‌است. سندیکا در این نشست یک فرمول جهت تعیین عادلانه کف عرضه ارائه داد.

در این فرمول سه عامل مهم و اساسی تعبیه شده‌است. این سه عامل میزان تقاضا در بورس کالا، میزان معاملات در بورس کالا و میزان تولید واقعی عرضه‌کنندگان عنوان شد. با جمع این عوامل و تقسیم آن‌ها بر عدد 3، کف عرضه عادلانه در هر ماه بدست خواهد آمد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)