بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، فولادسازان زمان زیادی است که برای کسب سود بیشتر از افزایش نرخ‌های جهانی در بازار داخلی در انتظار برنامه‌های دولتی می‌باشند. با اینکه مسئله تنظیم بازار و تقابل خواست فولادسازان بزرگ کشور با خواستگاه مصرف‌کننده داخلی، یا تقابل بین نرخ دلاری و ریالی در محصول داخلی، موضوع چندان تازه‌ای نیست.
بازار داخلی میلگرد آجدار در همین ماه به اندازه 500 تومان رشد کرد. برخی از کارشناسان دلیل این رشد قیمت را کنترل عرضه‌های محدود شمش در بازار داخلی با اتکاء به فرمول محاسبه نرخ پایه عرضه‌ها و رقابت در خرید شمش دانسته‌اند. البته طبق بررسی‌ها می‌توان گفت که التهابات بازار ارز نیز به سرعت بخشیدن این فرآیند کمک زیادی کرده‌است.

در چند هفته اخیر، افزایش قیمت‌های متناوب بازار داخلی فولاد با اتکاء به مکانیزم تنظیم بازار و متاثر از محرک بازار ارز منجر به نقدینگی‌های سرگردان در بازار فولاد شده‌است. البته نمی‌توان میزان تقاضای هجومی در بورس کالا و بازار حارج از بورس در هفته گذشته را نادیده گرفت. تقابل بین خواست مصرف‌کننده نهایی در بازار داخلی و خواست فولادسازان با محرک بازارهای صادراتی، کار را به جایی رساند که در نهایت وزیر محترم صمت قول کاهش و تعدیل قیمت‌ها را با افزایش عرضه‌ها در بورس کالا داده و متعاقب آن دستور اکید رعایت عرضه‌ها به فولادسازان صادر شده‌است.

خبرها حاکی از آن است که مسئولین در حوزه فولاد بیانات معاون رییس جمهور در رابطه با لغو ممنوعیت عوارض صادراتی آهن اسفنجی حرف و حدیث‌های زیادی را در بین فعالان بازار ایجاد نموده است. دلیل این موضوع کمبود مواد اولیه به خصوص آهن اسفنجی در زنجیره تولید در این مدت اخیر می‌باشد. این مسئله باعث شده که برخی از فولادسازان القایی تا مرز تعطیل شدن نیز پیش بروند. نگرانی‌هایی از جانب تعطیلی کسب و کار سبب گشت تا معاونت وزارت صمت طی بخشنامه‌ای دستور توقف صادرات آهن اسفنجی مورد نیاز بخش فولاد را صادر نماید. پس از آن بلافاصله این دستورالعمل توسط معاونت رئیس جمهور لغو شد.

منبع: آهن ملل اصفهان (AHANMELAL)