بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، آمارها حاکی از آن هستند که از ۸۵ میلیون تن سنگ‌‌آهن استخراج شده، 17.1 میلیون تن به شکل سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و کنستانتره سنگ‌آهن گندله به بخش صادرات به کشورهای مختلف از جمله چین اختصاص یافته‌است. این حجم از صادرات با مصرف حدود 7 میلیون تن سنگ‌آهن پیش‌فرآوری شده و با احتساب نرخ فولاد در بازارهای بین‌المللی با یک تن فولاد مساوی می‌باشد.
این موضوع نشان می‌دهد که چین در خصوص واردات مواد خام معدنی یا پیش‌‌فرآوری شده از ایران، دارای ابعاد وسیعی است. قطعا برقراری توازن در زنجیره محصولات معدنی و فلزی و توسعه این زنجیره نیازمند بازنگری جدی در راهبردها و سیاست‌‌های اجرایی دارد. برای تمامی فرآیند تولید یک محصول مهم معدنی در یک بازه ترکیبی، پیش‌‌نیازهایی باید منظور شود که قابل پیش‌‌بینی باشد.
بر اساس شواهد، حدود ۹۰ درصد مواد اولیه فولاد صادر شده مربوط به سنگ‌‌های ساختمانی و تزئینی می‌باشد. این سنگ‌ها در ایران دارای ویژگی‌‌های ساختاری و بافت ترکیبی خاصی هستند که به‌ صورت خام و شکل‌های دیگر صادر می‌شوند. این سنگ‌ها در ابتدا به صورت سنگ‌‌آهن دانه‌‌بندی شده، کنسانتره و گندله سنگ‌آهن بوده‌اند.
بر همین مبنا، بخش عمده مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور بدون در نظر گرفتن شن و ماسه به‌ عنوان مواد اولیه فولاد در کارخانه‌‌های فرآوری و مورد‌ استفاده قرار گرفته‌‌اند و بخش عمده مواد معدنی پیش‌فرآوری شده به ‌صورت محصول میانی مانند شمش فولادی بیلت، اسلب و بلوم، مس آلومینیوم، شمش روی و محصولات ورق گرم، تیرآهن، میلگرد تبدیل شده‌‌اند. با در نظر گرفتن تمامی پیش‌نیازهای ممکن، محصولات فرآوری شده و استخراج ‌شده در یک سطح تعادل قرار نمی‌گیرند. ایجاد توازن در این زنجیره مستلزم بازنگری در سیاست‌‌های اقتصادی و اجرایی است.

منبع: آهن ملل اصفهان (AHANMELAL)