بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، می‌توان گفت که همواره صنعت فولاد یکی از صنایع ارزشمند هر کشوری بوده‌است. هم اکنون نیز این صنعت بسیار مهم شده‌است. افتخار این اهمیت چشمگیر برای فولادسازان و صنعتگران می‌باشد. شواهد نشان می‌دهد که صنعت فولاد در ایران پیشرفت زیادی کرده‌است. میزان بازدهی صنعت فولاد 70 درصد شده و علت این امر این است که بسیاری از واحدها در ابتدای راه‌اندازی هستند. پیرو همین مسئله، تولید 55 میلیون تن دور از انتظار نیست.

بسیاری از نمایشگاه‌ها فرصتی فراهم کردند که از طریق اعلام نیازهای کارخانه‌جات زنجیره آهن و فولاد به قطعات، تجهیزات و دانش فنی و مهندسی، بومی‌سازی را ارائه کنند.
به همین ترتیب، در دی ماه سال گذشته، نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد. این نمایشگاه شروعی بود برای یک روند بومی‌سازی فراگیر و حمایت از تولید و تامین داخلی. خوشبختانه نمایشگاه ملی فولاد ایران، با استقبال بی‌نظیری مواجه شد.
متخصصان، تامین‌کنندگان و کلیه افراد فعال در صنعت فولاد اظهار کردند که در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه، بالغ بر 1400 نفر از مدیران، مسئولان فولاد کشور، در این گردهمایی حضور بهم رسانیدند. در مدت زمان حدود 4 روز، افراد زیادی از نمایشگاه بازدید کردند. موضوع این نمایشگاه، ارائه فرصت‌های ساخت داخلی در زنجیره فولاد بود.

در گذشته، تولیدکنندگان ماشین‌آلات، فولادسازان و سایر فعالان حوزه صنعت فولاد به جمع‌آوری فولاد اطلاعات تولیدکنندگان داخلی می‌پرداختند. با راه‌ندازی سامانه جامع بومی‌سازی، اطلاعات کلیه تولیدکنندگان و بسیاری از اطلاعات دیگر در این سامانه به صورت یکپارچه و کامل وجود دارد. علاوه بر این، به دلیل وجود تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار، نیاز به داشتن اطلاعات جامع قطعات و ماشین‌الات بومی‌سازی شده، ضروری می‌باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)