بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها در بسیاری از حوزه‌ها شاهد روند صعودی قیمت‌ها هستیم. بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌است.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد مهمترین عاملی که باعث سیر قیمت صعودی قیمت‌ها در بازار شده، نوسانات نرخ ارز می‌باشد. این موضوع بهانه لازم برای رشد قیمت‌ها در بازار آهن را به خوبی فراهم کرده‌است. شواهد نشان می‌دهد که حجم معاملات اخیر توسط فولادسازان و عرضه‌کنندگان رضایت‌بخش بوده‌است و حجم اختصاص یافته شمش به بازارهای صادراتی تا نزدیک به دو ماه دیگر، پیش‌فروش شده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که این روزها بیشتر تمرکز و توجه دولت به صادرات غیرنفتی و ارز برگشتی حاصل از صادرات این کالاها مثل فولاد می‌باشد. این مسئله باعث شده با توجه به تحریم‌های نفتی موجود، دست فولادسازان به میزان زیادی در کاهش سهمیه تخصیص‌یافته به بازار داخلی باز باشد. همین موضوع منجر به شدت گرفتن نوسانات افزایشی بازار داخلی شده‌است.

با وجود شرایط نابسامان بازار، برخی از فولادسازان نیز از سیر صعودی ارز حمایت کرده و عنوان می‌کنند که کمبود مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و قراضه آهن عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار آهن است. علاوه بر این، آن‌ها ادعا دارند که فولادسازان بزرگ به تامین مواد اولیه آنان توجهی ندارند و تمرکزشان بیشتر بر بازار صادرات است تا تامین مواد اولیه.

در هر صورت در شرایط کنونی، علی رغم همه مشکلات موجود، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها همین دسته از فولادسازان هستند. آن‌ها با بالا بردن قیمت شمش در بورس کالا، باعث  تحریک روزانه حوزه نورد بخش خصوصی می‌شوند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)