بازار داخلی و جهانی سنگ آهن

بر اساس گزارش جهانی بازار آهن هفته 49 آهن ملل اصفهان، در کشور چین قیمت سنگ‌آهن وارداتی در هفته اخیر دچار تغییر محسوسی نشد. این کالا در اواخر هفته به 88.5 دلار برای هر تن سی اف آر رسید. عرضه‌کنندگان سعی بر ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها کردند. این در حالی است که میزان تقاضا با افت روبه‌رو بود. تقاضای بازار به اندازه‌ای است که میزان عرضه‌ها در بازار پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان باشد. به همین دلیل، کارخانه‌های چینی عجله‌ای برای خرید ندارند. بازار به علت روبه‌رو شدن با کاهش تقاضا، نگران کاهش قیمت‌ها می‌باشد. بسیاری از عرضه‌کنندگان برای محصولات خود تخفیفاتی را در نظر گرفته‌اند تا به این ترتیب مشتریان خود را حفظ کنند.

موسسه جی پی مورگان در هفته‌ای که گذشت عنوان کرد که قیمت سنگ‌آهن در نیمه ابتدایی سال 2020 در حدود 81 دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر خواهد ماند. به دلیل وجود رفابت بالا برای فروش، قیمت این ماده به دلیل عرضه محدود جهانی به شکل قابل توجهی افت نخواهد کرد.

بر اساس گزارشی که یومتال چندی پیش ارائه داد، آخرین قیمت سنگ‌آهن در بازار صادراتی ایران حدود 50 سنت رشد کرده و به قیمت 48.8 دلار برای هر تن فوب رسیده‌است. علاوه بر این، سنگ‌آهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد به 45.7 دلار هر تن فوب رسیده که نشان‌دهنده رشد قیمت مشابه این دو نوع سنگ‌آهن می‌دهد.

بازار داخلی و جهانی قراضه آهن

طبق گزارش جهانی بازار آهن هفته 49 آهن ملل اصفهان، در ترکیه قیمت قراضه آهن وارداتی در هفته‌ اخیر به 280 دلار برای هر تن سی اف آر رسیده‌است. این قیمت نشان ‌می‌دهد که این کالا به میزان 11 دلار نسبت به هفته‌های گذشته رشد کرده‌است. هر سال قیمت قراضه آهن در ماه ژانویه با بهبود قیمت مواجه می‌شود. بر همین اساس، انتظار می‌رود که بازار جهانی قراضه آهن فعلا روند صعودی خود را حفظ کند.

بعد از حدودا یک ماه، قیمت قراضه آهن صادراتی در ژاپن به 235 دلار برای هر تن فوب رسید. این رشد قیمت نشان‌دهنده بهبود قیمت این کالا نسبت به هفته‌های گذشته می‌باشد. قیمت قراضه آهن در ویتنام به 275 دلار برای هر تن سی اف آر دست یافت. در واقع این کالا در حدود 3 دلار نسبت به روزهای گذشته رشد یافته‌است. قراضه آهن سنگین 20 و 80  در بازار واردات منطقه شرق آسیا در حدود 7 دلار بالا رفت. در نهایت قیمت این کالا به 282 دلار برای هر تن سی اف آر رسید. قیمت قراضه آهن خرد شده در بازار داخلی آمریکا نیز حدود 30 دلار برای هر تن بالا رفته و در نهایت قیمت این کالا 264 دلار لانگ تن شد.

بازار داخلی و جهانی بیلت

بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با توجه به روند صعودی بازار جهانی قراضه صعودی بود و 395 تا 400 دلار هر تن فوب ثبت شد که 5 دلار هر تن رشد هفتگی داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز 5 دلار رشد داشته 395 تا 400 دلار هر تن فوب شنیده شده است.

در جنوب شرق آسیا هفته گذشته قیمت بیلت وارداتی صعودی بود. در تایلند بیلت 10 دلار بالا رفته 430 تا 440 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. البته قیمت پیشنهادی ایران 15 دلار رشد داشته 425 تا 430 دلار هر تن سی اف آر شد. رشد قیمت چشمگیر بوده، از این رو خریدارها عقب نشسته‌اند.

چون انتظار می‌رود خرید چینی‌ها اواخر دسامبر کمتر شود، چشم انداز بازار جنوب شرق آسیا نیز خیلی مثبت نیست.

قیمت بیلت صادراتی ایران نیز تحویل ماه مارس تا 375 دلار هر تن فوب شنیده شده است. در هفته گذشته قیمت شمش در ایران روندی صعودی را طی کرد. در روز شنبه قیمت این محصول 41413 ریال بود. در اواخر هفته قیمت به 41975 ریال رسید. از اواسط هفته از سایز 150 میلی‌متر به بالا بیشتر از 42000 ریال رشد کرد. این رشد قیمت در حالی رخ داد که میزان عرضه این کالا با محدودیت روبه‌رو بود. برای علت افزایش قیمت شمش دو عامل را می‌توان در نظر گرفت. عامل اول محدودیت شدید عرضه آهن اسفنجی است. علاوه بر این، افزایش قیمت ضایعات باعث افت عرضه شمش شده‌است. با اینکه بارگیری آهن اسفنجی با مشکلاتی روبه‌رو است، اما در پایه قیمت 21500 یال تا 22500 ریال بسته به نوع کارخانه آن عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه به ماه ژانویه نزدیک می‌شویم، مسئله افزایش نرخ ارز باعث می‌شود که برگشت ارز حاصل از صادرات کند شود. پیرو همین مسئله، بسیاری از افراد انتظار کاهش نرخ ارز را ندارند. بر عکس آنان امیدوار به افزایش آن نیز هستند.

تا اواخر فوریه بسیاری از کارخانه‌جات تولیدکننده شمش محصول خود را برای صادرات پییش‌فروش کرده‌اند. در پایان هر سال میلادی، چینی‌ها به طور سنتی اقدام به انبارسازی موجودی مواد اولیه خود می‌کنند. بر همین مبنا، صادرات شمش ادامه خواهد داشت. محدودیت ارز، جذابیت صادرات به دلیل تعطیلات کریسمس بیشتر می‌کند.

دولت این سیاست را در پیش گرفته‌است که قیمت‌ها را در بورس کالا پایین نگه دارد. به این ترتیب، متوسط کدال برای قراردادهای بلند مدت آهن اسفنجی پایین خواهد. این مسئله برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی قابل قبول نیست. هم اکنون آهن اسفنجی توسط تریدرها با قیمت 2200 تومان برای هر کیلو پایه معامله می‌شود. با این حال محدودیت در عرضه گندله همچنان باقی است و قاعدتا میزان عرضه آهن اسفنجی بالا نخواهد رفت.

دولت همواره چشمش را به دلیل نیاز به ارز بر روی صادرات شمش می‌بندد. با این حال در این وضعیت تولیدکنندگان کوچک شمش هر روز باید در تکاپوی خرید آهن اسفنجی باشند. در این شرایط تنها کسانی که در سایت بهین‌یاب عضو هستند و خرید خود را از طریق بورس کالا با تناژ بالا انجام می‌دهند، برنده این ماجرا می‌باشند. فاصله قیمت شمش عرضه شده در بورس با بازار حداقل 5 درصد اختلاف دارد. این امتیازی است که وزارت صنعت و معدن برای تولیدکنندگان عضو بهین‌یاب ایجاد می‌کند. اگر روال به سابق برگردد و کارخانه‌های کوچک بتوانند خودشان از بورس خرید کنند، التهاب موجود در بازار به بورس کالا منتقل خواهد شد و قیمت شمش در بورس به بالاتر از 4200 تومان تمام شده، خواهد رسید.  این مغایر سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها می‌باشد. با توجه به این شرایط، انتظار نمی‌رود که روند موجود تغییر کند. همچنان بازار بورس در خدمت بزرگان است، به همین دلیل تولیدکنندگان کوچک باید برای تامین آهن اسفنجی دست و پا بزنند.

بازار داخلی و جهانی مقاطع فولادی

بر اساس گزارش جهانی بازار آهن هفته 49 آهن ملل اصفهان، در هفته گذشته در بازار صادرات چین قیمت میلگرد از 481 دلار هفته قبل به حدود 476 دلار هر تن فوب رسید. در بازار ترکیه میلگرد صادراتی از 415 تا 420 دلار هفته قبل به 420 تا 430 دلار هر تن فوب رسید. قیمت قراضه آهن خیلی بالا رفته ولی تقاضای میلگرد کم است و امکان رشد قیمت چشمگیر آن وجود ندارد. در بازار داخلی اروپا میلگرد با 8 یورو رشد به 458 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد 605 دلار هر شورت تن درب کارخانه  و بدون تغییر ماند.

در ایران، قیمت میانگین میلگرد قطر 8 تا 32 میلی‌متر روز شنبه 45528 ریال بود که تا چهارشنبه به 46217 ریال رسید. از آنجا که قیمت شمش رو به بالاست این روند دنبال خواهد شد. در واقع افزایش قیمت میلگرد ناشی از افزایش تقاضای آن نیست بلکه ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده است. اگر روند صادرات مثل 6 ماه گذشته باز شود، قاعدتا قیمت میلگرد از 5000 تومان هم بالاتر خواهد رفت. روند افزایشی قیمت میلگرد در بورس هم شاهد همین مدعاست. روز یکشنبه مجتمع فولاد خراسان میلگرد خود را با 1234 ریال افزایش قیمت نسبت به هفته قبل در قیمت پایانی 40952 ریال فروخت. به تدریج که صادرات فولاد افزایش پیدا می‌کند، حجم عرضه مواد اولیه به نوردکارها محدود خواهد شد. در نتیجه قیمت تمام شده برای نوردکار به علت کاهش حجم تولید بالاتر می‌رود. بنابراین نوردکار از دو سمت تحت فشار قرار می‌گیرد. از یک سمت محدودیت عرضه مواد اولیه و بالا رفتن قیمت آن و از طرف دیگر تغییر نقطه سر به سر چشم اندازی برای تغییر این وضعیت نیست. سیاست داغ و درفش و کنترل بازار و غیره و ذالک بیشتر منتهی به بهم خوردن معادلات اقتصادی خواهد شد و هیچ تاثیری در واقعیت‌های اقتصادی نخواهد داشت.

قیمت تیرآهن نیز روند صعودی داشت و میانگین سایزهای 14 تا 18 ذوب آهن در اصفهان از 52300 ریال تمام شده به 52733 ریال افزایش یافت. عرضه تیرآهن با سهمیه‌های محدودی در بورس صورت می‌گیرد که قابل قیاس با توانایی ذوب آهن اصفهان نیست. این روند نشان‌دهنده بیماری در ذوب آهن اصفهان و مشکل در بورس کالاست. به طور مثال با توجه به جو موجود در بازار اگر امروز ذوب آهن تا پایان آذر ماه 50 هزار تن تیرآهن هم پیشنهاد دهد، می‌تواند با رقابت چشمگیری آن‌ها را به فروش برساند ولی با توجه به محدودیت موجود برای تامین سنگ‌آهن تعهدات صادراتی و روند بازار، ذوب آهن این سیاست را در پیش نخواهد گرفت.

بازار داخلی و جهانی ورق فولادی

بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 49 آهن ملل اصفهان، قیمت ورق گرم در چین علی رغم کاهش خریدها تا 2 دلار بالا رفت و 532 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. انتظار می‌رود هفته‌های آتی تقاضا کمتر شود و قیمت‌ها پایین بیاید، چرا که بازار به تعطیلات سال نو چینی نزدیک می‌شود. ورق گرم صادراتی چین نیز به دلیل بهبود بازار داخلی بالا رفت و 470 تا 475 دلار هر تن فوب ثبت شد، در حالی که هفته قبل تا 463 دلار بود. البته ورق گرم صادراتی چین خریداری ندارد چون قیمتش رقابتی نیست.

ورق گرم صادراتی سی آی اس نیز 420 دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته قبل تا 15 دلار هر تن رشد داشت.

در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم  تا 3 یورو رشد داشته 428  یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم 560 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که تا 3 دلار ارزان تر شد.

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلی‌متر روز شنبه در اصفهان 60000 ریال بود که روز چهارشنبه به 61000 ریال رسید. در اهواز 56500 ریال بود که تا آخر هفته تا 58000 ریال هم شنیده شد. ورق های گرم ضخامت 3 تا 5 میلی‌متر را در طول هفته کمتر پیشنهاد می‌دادند، اما میانگین ضخامت 6 تا 15 میلی‌متر مبارکه که روز شنبه 60500 ریال بود به 63140 ریال رسید. محدودیت عرضه، افزایش قیمت ارز و انتظار فروشنده‌ها از بهبود بازار دلایل اصلی این افزایش قیمت بود.

ورق اکسین ضخامت 10 تا 30 میلی‌متر به طور قطره چکانی در بازار عرضه می‌شد و به همین دلیل قیمت روز شنبه که بطور میانگین 58240 ریال بود تا آخر هفته به 61200 ریال رسید . ورق کاویان هم از این قاعده مستثنی نبود و از 56500 ریال هر کیلو به 58400 ریال افزایش یافت، در حالی که با محدودیت عرضه روبرو بود. بالا رفتن قیمت اسلب یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ورق گرم می‌باشد.

در مورد ورق سرد از روز دوشنبه به بعد بازار با تلاطم روبرو شد و تا چهارشنبه قیمت روشنی از عرضه‌کنندگان اصلی دریافت نمی‌شد. متوسط قیمت روز شنبه که 78150 ریال بود روز چهارشنبه به 81650 ریال رسید.

ورق گالوانیزه با افزایش قیمت روبرو شد و از 82592 ریال به 85658 ریال افزایش یافت. علت اصلی این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت ورق گرم و افزایش نرخ ارز بود .

یک نکته اساسی ارتباط بازار سهام با بازار کالاست. شاخص بازار سهام به نسبت پایان فروردین تا به حال نزدیک به سه برابر افزایش داشته‌است، در حالی که شرکت‌های فولادی نقش موثری در افزایش این شاخص با اعلام نرخ‌های سود خودشان داشته‌اند. در مقابل افزایش شاخص باید نرخ کالاها هم افزایش یابد تا در سودآوری سال آینده این شرکت‌ها خود را نشان دهد. در صورتی که دولت اصرار به حفظ قیمت کالاها دارد و این با روند حرکت شرکت‌ها مغایرت دارد. سودآوری شرکت‌ها با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سودآوری رسیده‌اند، در سال آینده همین تجدید ارزیابی‌ها روی نرخ استهلاک آن‌ها اثر خواهد گذاشت و هزینه‌هایشان را در صورت‌های مالی بالا خواهند برد. در نتیجه معلوم نیست که نسبت سودآوری سال آینده آن‌ها با امسال یکسان باشد. بنابراین این شرکت‌ها مثل ذوب آهن اصفهان راه‌حلی جز افزایش قیمت فروش کالاهایشان قبل از اتمام سال جاری ندارند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)