بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در وضعیت کنونی بازار فولاد و وجود مشکلات، بسیاری از تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی صادرات را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که صنایع پایین‌دستی کشور با مشکل کاهش تولید و ظرفیت مواجه هستند و همچنین وزرات صمت، تامین نیاز داخلی را اولویت کار قرار داده‌است.

پیش از این، تولیدکنندگان فولاد کشور، تامین نیاز داخلی را اولویت می‌دانستند و این موضوع را در قالب نامه‌ای رسمی به سازمان‌های مربوطه ارجاع داده‌بودند. با این حال، تاکنون این موضوع عملی نشده‌است. اخیرا  نشستی با حضور رسته نوردکاران مقاطع طویل در دفتر انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد. موضوع اصلی برگزاری این نشست، کمبود شمش فولادی در کشور بود. دلیل این مسئله را می‌توان عدم وجود شمش در کوره‌های قوس با کیفیت بالا در بازار دانست. علاوه بر این، عمده تولیدات کارخانه‌های ذوب به بخش صادرات اختصاص می‌یابد. کارخانه‌جاتی مثل فولاد خوزستان، ذوب‌آهن پارسارگاد و ذوب‌آهن اصفهان در صدر صادرکنندگان قرار گرفته‌اند.

طبق بررسی کارشناسان ما، هم اکنون صنعت فولاد کشور به حمایت و سرپرست نیاز دارد. در واقع ضروری است که این بخش به طور صحیح ساماندهی شود. در حال حاضر، مشخص نیست که چه کسی متولی این حوزه است. علاوه بر این، دستورات وزارت صمت نیز آنچنان که لازم استف اجرا نمی‌شود. در بازار بورس کالا نیز، تمامی اختیار در دست فروشندگان و تولیدکنندگان و به طور یک‌طرفه است. خریداران کالا نیز پشتیبانی ندارند.

در بورس قیمت ورق گرم فولادی هم اکنون هر تن 520 دلار به فروش می‌رسد. قیمت جهانی این کالا نیز 430 دلار برای هر تن است. این نرخ نشان می‌دهد که در حدود 90 دلار بین قیمت ورق در بورس و بازار جهانی اختلاف وجود دارد. شواهد حاکی از آن است که هیچ مرجعی برای رسیدگی به این اختلاف قیمت محسوس بین بازار داخلی و جهانی وجود ندارد. در واقع بازار به سمتی که باید برود و رونق اشتغال و تولید ایجاد شود، نمی‌رود.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)