بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در وضعیت فعلی که قیمت‌های جهانی روندی صعودی پیدا کرده‌اند، هر لحظه نوسان نرخ دلار می‌تواند باعث تحریک بازار فولاد شود. این روزها فعالان بازار تمایلی برای فروش ندارند. البته تقاضای واقعی هم در بازار کمتر دیده می‌شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، میزان حجم عرضه‌ها در بورس کالا بالا رفته‌است. همین عامل می‌تواند باعث کمک به بازار داخلی فولاد شود. هر چقدر هم که نشانه‌هایی برای پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها وجود داشته‌باشد، باز هم نمی‌توان حرفی از کاهش قیمت‌ها در آینده زد. با این حال، این روزها جذابیت بازار صادرات محصولات فولادی به دلیل افزایش نرخ دلار بالا رفته‌است. شاید این مسئله بتواند به جو روانی بازار و رونق آن کمک کند.

رشد نرخ دلار اهمیت ویژه‌ای دارد. همین موضوع می‌تواند جلوی روند افت قیمت‌ها را بگیرد. در واقع می‌توان گفت که کاهش نرخ در بازار، جای خود را به ثبات قیمت‌ها داده‌است. در حال حاضر هنوز هم ورود نقدینگی به بازار فولاد ادامه یافته‌است. علاوه بر این، جو روانی ایجاد شده برای رشد قیمت‌ها به گونه‌ای است که حتی اجازه تحلیل داده‌های موجود را هم نخواهد داد. با وجود شرایط فعلی که همه چیز سرانجام به بازار بورس کالا منتهی می‌شود، ‌نمی‌توان به طور واضح بررسی کرد که این جو صعودی قیمت‌ها در بازار از کجا آغاز شد و سرانجام چه زمانی به تعادل خواهد دست یافت.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت شمش فولادی در بورس کالا رشدی چشمگیر یافت. این رشد قیمت در شرایطی رخ داد که حتی افزایش عرضه‌ها در روزهای اخیر نتوانست جلوی آن را بگیرد. با این حال، ممکن است این روند در روزهای آتی تغییر یابد. بر اساس نمودار رشد قیمت شمش، در اوایل آبان‌ماه قیمت این کالا برای هر کلیوگرم در حدود 3400 تومان بود. در روزهای گذشته این نرخ قیمت رشد محسوسی کرد. افزایش قیمت این کالا را باید یکی از مهمترین سیگنال‌ها در بازار فولاد به شمار آورد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)