بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، شرایط برای ارائه کد پستی ثبت شده در سامانه جامع انبارها برای باربری‌های کارخانه‌جات به مراتب سخت‌تر شده‌است. موضوع از این قرار است که مدتی بود که برخی از باربری‌های کارخانه‌ها، خریداران را مجبور به ارائه کد پستی ثبت شده در سامانه جامع انبارها می‌کردند. پیرو همین موضوع، محصول این دسته از کارخانه‌جات صرفا با ارائه کد پستی ثبت نشده در سامانه جامع انبارها، بارگیری و به آدرس خریدار فرستاده می‌شد. بر همین اساس مدتی موازنه خرید و سهم بازار فروش برای محصول برخی از این کارخانه‌ها هم زیاد شده‌بود. به عنوان مثال خریداران برای میلگرد آجدار خراسان به سمت مقصد خرید کوچ می‌کردند. به همین دلیل، تقاضای محصول این کارخانه در طی چندین ماه گذشته رشد کرد. در حال حاضر متوجه شدیم که سخت‌گیری این کارخانه شدیدتر شده و کد پستی ثبت نشده در سامانه جامع انبارها را نمی‌پذیرد.

این مسئله و مسائل دیگر می‌تواند به زودی بر مبادی پرفروش تاثیر بگذارد. بر همین اساس، ممکن است در روزهای آتی سخت‌گیری‌های این کارخانه و مبادی دیگر بر میزان فروش و تقاضای آنان در بورس کالا اثرگذار باشد.
موضوع ثبت کد پستی در سامانه جامع باربری به دلیل الزام ثبت تمامی آدرس‌های تخلیه بار در داخل کشور توسط دولت تصویب شده‌است.

طبق بررسی‌های کارشناسان آهن ملل اصفهان، عده کثیری از افراد فعال در بازار فولاد و آهن مثل بنکداران، کارخانه‌جات، خریداران و تمامی فروشندگان با مشکلاتی جدی برای تعامل با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند. این مسئله به این دلیل است که بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی خرد و حتی بسیاری از انبارها از ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها خودداری کرده‌اند. به طور کلی این موضوع مورد پذیرش آنان نیست. دلیل این مسئله این است که برخی از مصرف‌کنندگان محصولات بازار آهن، پروژه‌های خود را جزو دسته انبارها نمی‌دانند. به این ترتیب، برای خرید یکی یا دو محصول برای تامین نیاز پروژه خود، حاضر به زیر بار رفتن این درخواست نمی‌باشند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)