طبق بررسی کارشناسان آهن ملل اصفهان، در حال حاضر موضوع واردات بحث داغ این روزها در نشست‌های فولادی شده‌است. شرکت فولاد مبارکه نمونه بارزی از عدم وابستگی به فولاد کشورهای دیگر است. این شرکت توانسته به میزان 700 هزار تن از واردات ورق فولادی بکاهد. این مسئله را می‌توان یکی از افتخارات ملی تولیدکننده بزرگی مثل فولاد مبارکه دانست.

طبق گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در طی گفت و گویی عنوان کرد که باید علاوه بر برطرف کردن موانع تولید این مجتمع بزرگ فولادی، تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز در تامین مواد اولیه ساخت فولاد بکوشند. وی در ادامه افزود که دپوهای استراتژیک فولاد مبارکه با کاهش موجودی مواجه است. به دلیل کمبود مواد اولیه، این شرکت مجبور به استفاده از دپوهای استراتژیک شده‌است که این استفاده بالاجبار نباید برای تولیدکننده بزرگی مثل فولاد مبارکه بوجود آید.

عظیمیان در ادامه اشاره کرد که سنگ‌آهن مورد نیاز این شرکت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در گذشته، از گل‌گهر، چادرملو و معادن دیگر کشور تامین می‌شود. برای عدم نگرانی بابت تامین سنگ‌آهن، نیاز است که بسترسازی‌های مناسبی انجام شود. بر همین اساس، باید دولت و وزارت صمت با بکارگیری ساز و کاری مناسب، ‌سنگ‎آهن این شرکت را تدوین و تامین کند. لازم است که فولاد مبارکه در بخش پیشرفت تولیدات خود دقت لازم را به عمل آورد. در این صورت، دولت می‌تواند در زمینه تامین سنگ‌آهن به درستی برنامه‌ریزی و اقدام کند.

آمارها نشان می‌دهد که فولاد مبارکه میزان تولیدات خود را نسبت به گذشته افزایش داده‌است. این شرکت تولید خود را از 5.3 میلیون تن به 6 میلیون تن رسانده‌است. بر همین مبنا، انتظار بیشتری برای حمایت از آن در تامین مواد اولیه می‌رود.

در صورتی که دولت و سازمان‌های وابسته حمایت لازم برای تامین مواد اولیه به عمل آورند و میزان تولید فولاد در کشور رشد کند، واردات کاهش می‌یابد. دولت نیز باید با نظارتی مناسب جلوی واردات را بگیرد. در صورتی که این حمایت انجام نگیرد و سنگ‌آهن مورد نیاز فولاد تامین نشود، تا مدتی دیگر احتمال خاموش شدن کوره‌های فولاد یکی پس از دیگری وجود دارد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)