بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای زنجیره تولید محصولات فولادی، هم اکنون تولیدکنندگان با مشکل کمبود شدید مواد اولیه مواجه می‌باشند. قراضه آهن و آهن اسفنجی دو ماده مهم در مواد اولیه هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضایعات آهن وارداتی هنوز شامل تعرفه وارداتی نشده‌اند و با نرخی آزاد وارد می‌شوند. با این حال، هنوز سازمان محیط زیست اجازه واردات این کالا را نمی‌دهد. برای محصولی نظیر شمش، مشکل تنها تامین آهن اسفنجی می‌باشد.

هم اکنون عرضه‌ها با محدودیت روبه‌رو شده‌است. به نظر می‌رسد مشکل این مسائل از سمت بالادستی‌ها است. در زنجیره تولید محصولات فولادی، علاوه بر شمش، فرآوری سنگ‌آهن، تولید کنستانتره و گندله با مشکلاتی روبه‌رو می‌باشد. بر اساس آمارهای بدست آمده از انجمن تولیدکنندگان فولاد، 8.6 میلیون تن کمبود مواد اولیه داریم. می‌توان کمبود مواد اولیه در زنجیره تولید محصولات فولادی را گفت به دلیل مشکلات صنایع بالادست است، بر همین اساس کل زنجیره تولید محصولات فولادی با مشکل مواجه است.

در جلسه‌ای که پیش از این ستاد تنظیم بازار برگزار کرده‌بود، قرار بر این شد که بر روی صادرات آهن اسفنجی، عوارض صادراتی وضع شود. البته فعلا از این مسئله صرف‌نظر شده‌است، اما صادرات این کالا با محدودیت روبه‌رو است.

با روند صعودی قیمت‌ها در بازار آهن، از سوی رئیس جمهور دستور اکید برای کنترل بازار صادر شد. با اینکه این روزها، عرضه آهن اسفنجی با بهبود همراه شده، اما به هیچ‌وجه این حجم عرضه کفایت نمی‌کند. همانطور که پیش از این ذکر کردیم، علاوه بر آهن اسفنجی کالاهای دیگری نظیر سنگ‌آهن، کنستانتره و گندله نیز با مشکل تامین گاز مواجه هستند. به جز این مورد، حجم دریافتی فعلی نیز کاهش یافته‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)