طبق بررسی واحد خبر آهن ملل اصفهان، در ماه نوامبر حاشیه سود فولادسازی در کشور چین افزایش یافت. این بهبود در پی رشد قیمت فولاد در بازار داخلی و ثبات قیمت سنگ‌آهن رخ داد. وضعیت بازار نشان می‌دهد که در ماه دسامبر این روند افزایش قیمت ادامه یابد. با توجه به رشد تقاضا، قیمت فولاد نیز افزایش یافت. برخلاف گذشته که با نزدیک شدن به آستانه فصل سرد و کاهش ساخت و ساز، آرامش بر بازار حاکم می‌شد، در سال جاری شرایط به گونه دیگری بود. امسال میزان تولید روند رو به رشدی را طی کرد.

 

بر اساس گزارش وزارت دارایی چین، در ابتدای سال 2020 ورق‌های جدیدی تولید خواهد شد. علاوه بر این، اوراق قرضه دولتی در سه ماه ابتدایی سال 2019 در چین به اوج خود رسید. برای افزایش بهبود تقاضای فولاد ساختمانی و قیمت مواد اولیه، می‌توان اوراق قرضه دولتی را تکرار کرد.

 

عده معدودی از فعالان بازار فولاد منتظر حاشیه سود بیشتری در آغاز سال نو چینی یعنی قبل از 25 ژانویه می‌باشند. مادامی که خرید سنگ‌آهن قبل از روزهای سرد و تعطیلات انجام بگیرد، معمولا با رشد قیمت همراه می‌باشد. البته فولادسازان باید مراقب احتمال کاهش تولید سنگ‌آهن در فصول سرد سال هم باشند.

 

آمارهای ناشی از بررسی سود فولادسازی نشان می‌دهد که در دسامبر، قیمت سنگ‌آهن کمتر از 80 دلار برای هر تن سی اف آر شود. البته در ابتدای سال 2020 نرخ این کالا به دلیل کمبود قراضه آهن، رشد خواهد کرد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)