بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در حال حاضر یکی از چالش‌های سال جاری، مسئله تفاوت قیمت‌های داخلی با صادراتی است. آمارها حاکی از آن است که نرخ قیمت‌ها در بازار صادراتی بیشتر از بازار داخلی است. برخی بر این باورند که باید قیمت‌های صادراتی با قیمت‌های بازار داخلی آهن یکسان یا نزدیک به یکدیگر باشند. با اینکه قیمت‌ها در بازار صادرات ما کمتر از سایر قیمت‌ها در بازار جهانی می‌باشد، اما هنوز هم برای تجار، بازار صادرات جذابیت ویژه‌ای دارد.

در راستای درخواست فولاد سازان، رایزنی‌های زیادی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت نزدیک کردن نرخ قیمت بازار داخلی به بازارهای جهانی انجام شده‌است. به این ترتیب، فولادسازان داخلی می‌توانند محصولات خود را با قیمت‌های بهتری در بازارهای جهانی صادر کنند. بنابراین، هم به رونق اقتصاد کشور کمک خواهد شد، هم به افزایش ارزآوری. از طرفی دولت معتقد است که نباید نرخ‌های داخلی محصولات در بازار آهن افزایش پیدا کنند. دولت بر این باور است که به دلیل وجود رکود در بازار و افزایش تورمی که در سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم، فعلا امکان افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. علاوه بر این، افزایش قیمت محصولات بر ساخت و ساز و مسکن به ویژه افزایش قیمت میلگرد تاثیرگذار است. این مسئله باعث افزایش رکود می‌شود.

آمارها نشان می دهد طبق درخواست فولاد سازان، با وجود همه این چالش‌ها در سال جاری فولادسازان سود خوبی از فروش محصولات خود به دست آوردند. فولادسازان بزرگ کشور توانستند بالای 30 درصد سود خالص و عملیاتی را در بورس به ثبت رسانند. علت سودآوری مناسب فولادسازان را می‌تواند در ثبات قیمت سنگ آهن و انرژی در سال گذشته دانست. در نیمه دوم سال جاری قیمت‌ها نوسان جندانی پیدا نکردند. تا پایان سال نیز امکان ادامه این روند وجود دارد و ترجیح دولت بر ثبات قیمت‌ها است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)