بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در حال حاضر فولادسازان بازار پر رونقی را تجربه نمی‌کنند. علاه بر این، با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال جاری هچنان شاهد بازار داغی نیستیم. شواهد حاکی از آن است که بازار این شش ماه اخیر در ثباتی نسبی بوده‌است. در مواردی نیز میزان عرضه جلوتر از تقاضا بوده‌است. بنابراین، لازم است که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فعال در صنعت فولاد برای دپو نشدن محصولاتشان به بازار صادرات روی بیاورند. بسیاری از محققان بر این باروند که نیمه دوم سال جاری تفاوت چندانی با نیمه اول برای بازار فولاد ندارد. در واقع می‌توان گفت که تا پایان امسال بازار روند ثابتی را دنبال خواهد کرد.

آمارها نشان می‌دهند که میزان صادرات در سه ماه اول سال جاری میزان صادرات به مراتب بالاتر از سه ماه دوم بوده‌است. در سه ماهه دوم امسال روند صادراتی با سیر کندی پیش رفت. علت این مسئله را می‌توان در قانونی که دولت تصویب کرد، جست و جو کرد. طبق آیین‌نامه‌ دولتی، عرضه در بورس کالا با شرط صادرات فولاد باید انجام می‌شد. البته این قانون در این روزها از سمت وزارت صمت تعدیل شد.
مسئله‌ای دیگری که در رونق کسب و کار فولادسازان اختلال ایجاد کرد، تحریم‌ها بود. همانطور که اطلاع دارید، در نیمه اول سال تحریم فلزات از سوی دولت آمریکا شدت گرفت. موضوعی که با اعمال تحریم‌ها مشکل‌ساز شد، انتقال و جابجایی پول بود. همین مسئله باعث می‌شود صادرات ایران به کشورهایی مثل تایلند، تایوان و به ویژه چین با مشکل مواجه شود. پیش از این به این کشورها و برخی از کشورهای شرق آسیا اسلب صادر می‌شد که هم اکنون میزان صادرات کاهش یافته‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه دوم امسال شرایط به مراتب سختگیرانه‌تر نسبت به نیمه اول سال شد. دلیل این امر عدم تمایل کشورهای دیگر به تهاتر بود. موضوع تهاتر، راه‌کاری صادراتی بود که پیش از این مطرح شد، اما بسیاری از کشورهای هدف برای بازار صادراتی حاضر به پذیرش آن نشدند.

منبع: آهن ملل اصفهان(ahanmelal)