بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، معاملاتی با قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر در هفته گذشته برای بیلت سی آی اس انجام شد. در کل، در هفته‌ای که گذشت در بازار بیلت سی آی اس جو مثبتی بر قرار بود. این طور که وضعیت بازار آهن نشان می‌دهد، قیمت‌ها روندی افزایشی به خود گرفته‌اند.

قیمت‌هایی که در ابتدای مذاکرات مطرح شدند، بین 380 تا 390 دلار برای هر تن فوب دریای سیاه بود. علت ارائه محصولات در این بازه قیمت را می‌توان محدودیت در عرضه تولیدات دسامبر دانست. علاوه بر این، در بازار آهن شرایط مثبتی بر قرار بود.

سنگ آهن از جمله محصولاتی است که روند قیمتی صعودی به خود گرفته‌است. به دلیل وجود شرایط محدودکننده برای قراضه آهن، احتمال بالا رفتن قیمت این کالا نیز وجود دارد. بیلت نیز امکان دارد که در روزهای آتی با افزایش قیمت روبه‌رو شود و بهبود یابد. آمارها نشان می‌دهند که بیلت اوکراین در تناژ بالا و در بازه قیمت 380 تا 385 دلار برای هر تن فوب حمل دسامبر معامله شده‌است. قیمت گذشته همچین معامله‌ای بین 370 تا 375 دلار برای هر تن فوب بوده‌است. می‌توان گفت میانگین قیمت بیلت صادراتی سی آی اس در حدود 5 دلار رشد داشته و در نهایت با قیمت 378 دلار برای هر تن فوب معامله می‌شود.

طبق بررسی‌های واحد خبر آهن ملل اصفهان، در ترکیه قیمت بیلت در بازار داخلی و خارجی از ثبات مناسبی برخوردار است. با این حال میزان تقاضا ضعیف است. قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه در بازه قیمت 400 تا 405 دلار برای هر تن درب کارخانه است. در بازار صادرات نیز قیمت بین 390 تا 400 دلار برای هر تن فوب است. بنابراین، بازار بیلت در این دو هفته تغییر قیمت قابل توجهی نداشته‌است.

طبق تحقیقات تنها الجزایر نسبت به خرید بیلت ترکیه تمایل نشان داده‌است. میزان تقاضای صادراتی بیلت ترکیه محدود است. برخی از خریداران ترکیه نیز معامله بیلت داخلی را واردات ترجیح می‌دهند. این مسئله به علت زمان کوتاه تحویل است. بیلت سی آی اس در بازه قیمت بین 395 تا 400 دلار برای هر تن سی آر اف در ترکیه می‌باشد. بسیاری از خریداران نیز پیشنهاد قیمت بین 385 تا 390 دلار را به فروشندگان پیشنهاد دادند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)