بر اساس گزارشات واحد خبر آهن ملل اصفهان، می‌توان گفت که ورق گرم فولادی یکی از محصولات استراتژیک و مهم کاربردی در کشورهای پیشرفته می‌باشد. کاربرد ورق در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. ساخت و ساز، خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت لوله و قوطی پروفیل و لوازم خانگی از جمله صنعت‌های مهمی هستند که در آن‌ها از ورق آهن استفاده می‌شود. در بسیاری از کاربردها، ورق آهن را به شکل پوشش‌دار و روغنی تبدیل و استفاده می‌کنند. این مسئله در صنعت فولاد باعث ایجاد ارزش افزوده بسیاری می‌شود. در ایران صنایع مختلفی از جمله صنایع پایین دست به ورق گرم نیاز دارند. بسیاری از این صنایع قادر به تامین نیاز خود در داخل کشور نمی‌باشند و مجبور به واردات هستند. با این وجود به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان به راحتی محصولات فولادی را به کشور وارد کرد، زیرا از نظر اقتصادی نیز به صرفه نیست. بسیاری از صنایع مصرف‌کننده نیز در تامین نیاز مواد اولیه خود با مشکلاتی مواجه هستند.

طبق بررسی کارشناسان آهن ملل اصفهان، با اینکه بسیاری از کارخانه‌جات تولید ورق گرم مثل فولاد و اکسین در تلاش برای تولید و عرضه در بازار داخلی هستند، اما با این حال نیاز داخلی تامین نمی‌شود. این مسئله به دلیل استفاده و کاربرد زیاد ورق سیاه در صنایع داخلی کشور است. در واقع حجم تولید کارخانه‌های داخلی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز صنایع مختلف به ورق باشد. بر اساس تحلیل کارشناسان در حال حاضر اولین راه‌حل این مشکلات، توازن در تولید فولاد از ابتدا تا انتهای تولید می‌باشد.

در شرایط فعلی به دلیل وجود تحریم‌ها بازار صادرات صنایع فولادی در سطح بین‌المللی با چالش‌هایی روبه‌رو است. می‌توان گفت که در حال حاضر بهترین راه برای مهار مشکلات صادراتی، در دست گرفتن بازارهای صادراتی کشورهای همسایه است. بنابراین، می‌توان کشورهایی که هم اکنون از نظر فرهنگ و ادب با کشور ما تناسب دارند را برای صادرات انتخاب کرد.

منبع خبر: آهن ملل اصفهان(ahanmelal)